ManažmentMarketingPodnikaniePríbehy xa Publikované 21. marca 2018 zobraziť celý profil

Tvorba webstránok a e-shopov je služba dnes už dostupná skoro komukoľvek, kto vlastní PC a má pripojenie na internet. Stačí si nájsť inštruktážne videá na youtube, vhodný CMS systém, mať aspoň základnú predstavu o webstránke a „dielo“ môžeme mať za deň či dva hotové.

Medzi najznámejšie „Open source systémy“ patria napr. WordPress, Joomla, Drupal alebo sú na trhu aj hotové šablóny, ktoré firmy ponúkajú a užívateľ si pomerne ľahko v administrácii cez ich predpripravené riešenia vykliká webstránku (samozrejme majú aj svoje nevýhody, ale o tom niekedy neskôr). Ak niekomu chýba zručnosť – môže nájsť študenta, ktorý sa na danú zákazku vrhne a za „padíka“ vytvorí hotový skvost.

Dá sa aj napriek týmto „výdobytkom“  a vymoženostiam v IT, ktoré sa z roka na rok vylepšujú, podnikať a nachádzať klientov? Imrich Kovaľ sa danej problematike venuje od roku 2006 a denne komunikuje s ľuďmi, pričom to v danom segmente vôbec nemá ľahké. Ceny za „vyklikanie“ webu a webu na „mieru“ sa veľmi odlišujú. Chápu tomu aj klienti?

Imrich môžeš sa nám predstaviť? Čomu sa presne venuješ a ako dlho?

Moje meno je Imrich Kovaľ, som zakladateľ spoločnosti MERINEO, s.r.o. zameranej na tvorbu webov, eshopov a komplexnejších riešení na „Open Source platformách“ Joomla, WordPress a Magento. Na trhu pôsobí firma oficiálne od roku 2009, ja sám sa oblasti web developmentu venujem od roku 2006.

Ak si spomenieš na svoje začiatky v podnikaní – aké boli?

Zábavné, ako u každého podnikateľa (smiech). Začal som popri mojom prvom a poslednom zamestnaní v súkromnom sektore.  Živnosť som založil v roku 2008 niekedy pred letom, po lete v septembri potom vypukla kríza a celý trh sa zrútil.

Ľudia síce stále mali dostatok financií, ale ochota investovať do nového webu, či servisu bola minimálna až žiadna. V istom momente som však pochopil, že kríza nie je katastrofa, ale príležitosť. Open Source redakčné systémy ako napr. Joomla, alebo WordPress boli ešte v plienkach a na Slovensku boli takmer neznáme.

V tej dobe 95% webov fungovalo na drahých riešeniach na mieru, kde bol človek závislý na jedinom dodávateľovi a možnosti administrácie webu boli minimálne. Takmer každý zásah do webu musel riešiť dodávateľ / programátor, čo bolo nielen nákladné, ale aj zdĺhavé a neefektívne. Práve kríza donútila firmy hľadať alternatívne riešenia a redakčné systémy boli ideálna voľba. Navyše boli zadarmo a nainštalovať a používať ich mohol hocikto.

Firmy začali hľadať dodávateľov, ktorí by sa v týchto systémoch vyznali a tam som videl príležitosť uspieť. Tradiční dodávatelia sa z týchto systémov smiali a internet bol plný článkov a komentárov o tom, ako sú tieto systémy nepoužiteľné pre seriózny web. Dnes po viac ako 10 rokoch je jasné, kto mal pravdu. 🙂

Spomeň si na svoje 2 najväčšie chyby v podnikaní, ktoré sa Ti doposiaľ podarili vykonať.

Prvá a zásadná chyba bol dojem, že dokážem urobiť všetko. Že dokážem byť programátor, obchodník, analytik, grafik, copywriter, konzultant a vlastne čokoľvek, čo mi napadne. Z toho vychádzala moja druhá chyba – celé roky som fungoval v režime „One Man Show“ a outsourcoval som všetko, čo sa outsourcovať dalo. To však bolo brutálne náročné na čas a manažment a malo to zásadný dopad na rozvoj firmy, ktorý sa vlastne vôbec nekonal.

Tržby aj obraty síce pomaličky rástli a z pohľadu jedného človeka to boli slušné príjmy, ale o nejakom budovaní firmy tu nemohlo byť ani reči. Jednoducho som na to nemal žiadnu kapacitu – mentálnu, ani časovú. Všetku svoju energiu som dával do exekutívy a klientských projektov, firma ma trápila niekde medzi 3.00 – 5.00 ráno. 🙂

Imrich, chcel si niekedy s podnikaním seknúť? Prebdené noci, nespokojný klient, nervy v čudu – lebo však len podľa mnoho ľudí programátor len „vykliká“ ich požiadavku „však len toto ešte“. Určite si si tým aspoň v začiatkoch prešiel a bez poriadnej zmluvy. Stojí to za to? 🙂 

Podnikanie je podľa mňa istá forma diagnózy. Čím viac sa do toho osobne človek angažuje, tým viac ho zasiahnu neúspechy v podnikaní. Na druhej strane Vám nič na svete nedá takú kombináciu slobody a zodpovednosti, ako podnikanie a každý – aj malý – úspech prežívate, akoby ste vyhrali olympiádu. Vírus „šaktolen“, ako to nazývame vo firme, je súčasť tohto biznisu rovnako, ako každého iného. V našom prípade je to ešte viac špecifické, keďže redakčné systémy ako napr. WordPress, sú ľuďmi naozaj vnímané v štýle „vyklikám a mám“.

Pointa, ale nie je v systéme, ani vo vyklikaní. Je v prístupe k veci. To, čo my odovzdávame klientom je produkt, v ktorom sú roky nášho know-how, prebdených nocí, školení, pokusov a omylov, skúseností, našich zlyhaní a víťazstiev. Cez tento produkt pomáhame klientom budovať ich vlastný biznis, napĺňať ich vlastné ciele a dosahovať ich vlastné víťazstvá. Preto je odpoveď na vašu otázku „ÁNO“, stojí to za to, v každom jednom ohľade. Byť súčasťou úspechu iných je náš najväčší úspech.

V úvode sme spomenuli tvorbu webov + že sa dajú aj vyklikať „zadarmo“ – vy ich vyrábate na mieru a určite nie „zadarmo“. Čo by si tu odkázal záujemcom pri výbere systému? Čomu sa vyvarovať a načo sa zamerať?

K tejto téme by sa dalo napísať asi tak 10 článkov, ale ak to zhrniem, najčastejší problém je v tom, že samotný klient nemá jasno, čo chce a druhá strana mu nie je schopná poskytnúť komplexnú službu, to je aj niečo viac ako len samotné „vyklikanie“ webu.

Zo strany klienta – klient by mal byť pri zadávaní projektu čo najviac pripravený vo forme spracovaného základného zadania, požiadaviek na projekt, elementárneho prieskumu trhu, mať jasnú predstavu a byť pripravený veci odkonzultovať.

Zo strany dodávateľa by to zas mala byť komplexná služba vo forme analýzy projektu klienta, nasmerovanie klienta na správnu cestu, predstavenie možností, ktoré existujú v rámci realizácie projektu a samozrejme, následne maximálna súčinnosť pri tvorbe projektu. Asi najzásadnejším bodom je nečakať od programátora, že bude špičkový dizajnér, analytik a marketér, rovnako ako od grafika nečakať 100% čistý zdrojový kód a tak dokola.

Ak hľadáte programátora na tvorbu webu, nečakajte od neho UX analýzu, ani prepracované bannery, či návrhy na marketingovú stratégiu projektu, pretože je to hlúposť. Mať reálne očakávania znamená poznať rámcovú cenu svojho projektu na trhu a pripôsobiť tomu rozpočet. Ak je to pre Vás španielska dedina, najmite si digitálneho konzultanta, ktorý preberie celú ťarchu odbornej komunikácie na seba a zabezpečí, že Váš projekt nepôjde do stratena.

Je podľa Teba dostatok IT odborníkov na Slovensku?

Štatistiky hovoria, že nám v IT biznise chýbajú desaťtisíce ľudí, na všetkých možných pozíciách. Naše školstvo je v ruinách a IT vzdelávanie zachraňuje ako tak iba súkromný sektor. Väčšina firiem v mojej branži už rezignovala a vychováva si vlastných ľudí, pokiaľ na to má kapacity a možnosti. IT sektor je prudko poddimenzovaný, hlavne že máme na Slovensku takmer 40 vysokých škôl. Škoda len, že sú bez kontaktu s realitou a z mladých ľudí, ktorí z nich vychádzajú, je iba mizivé percento okamžite použiteľných v IT.

Na druhej strane, ak Vás takýto typ práce nebaví, nemôžete ho robiť dlhodobo s kvalitnými výsledkami. Navyše je to brutálne dynamický segment, kde bez neustáleho vzdelávania nemáte šancu, a to väčšine ľudí bohužiaľ veľmi nevonia. Tieto aspekty výrazne vplývajú na objem ľudí v našom biznise a nemyslím si, že sa to tak skoro zmení.

Vychovávaš si vlastný tím programátorov?

V prvom rade, my nie sme iba programátori. Programátor sám osebe je veľmi dôležitý, ale nie jediný prvok v procese tvorby webu. Bez kvalitného grafika, projektového manažéra, copywritera, dizajnéra, či analytika by projekt nikdy nemal 100% kvalitatívny výstup.

Za náš tím môžem povedať, že každý z nás prišiel do firmy s nejakým základom, ale reálne znalosti a skúsenosti získavame vzájomnou spoluprácou, vzdelávaním a zdieľaním know-how. Obohacujeme sa navzájom a na to som vo svojej firme veľmi hrdý. Rovnako, ako na celý tím.

Ako vnímaš Ty pojem „konkurencia“? Mnoho podnikateľov by ju najradšej nemalo 🙂

Neverím v konkurenciu, verím v kooperáciu. Moja mentorka Anka Húščavová, ktorá je nesmierne múdra žena a veľmi si ju vážim, mi raz povedala pri debate o konkurencii: pamätaj si „sharing is caring“. Počul som to od nej vtedy prvýkrát a trvalo mi pomerne dlho pochopiť celý význam toho hesla.

Dnes sa snažím zdieľať naše know-how pri každej možnej príležitosti a vediem k tomu aj ľudí v našom tíme. Veríme v silu znalostí a vieme, že čím viac ľudí bude vedieť s redakčnými systémami pracovať, tím viac potenciálnych zákazníkov získame. Často využívame pri tvorbe projektov rôzne komerčné technológie a externé moduly od „konkurencie“, čím ju vlastne podporujeme, ale práve o to ide. Čím viac ľudí dostaneme do nášho biznisu, tým lepšie služby a lepšie projekty môžeme tvoriť a celý trh môže rásť a napredovať.

Na akom najväčšom projekte si doteraz pracoval?

Ak meriame veľkosť projektu veľkosťou zákazníka, môžem spomenúť napr. multishop pre papiernictvo ŠEVT, eshop pre hobby market eHOBBI, či niekoľko projektov (firemný web, eshop, produktové weby) pre najväčšieho hráča na Slovenskom trhu v oblasti leteckých fotografií, maľovaných máp a rôznych turistických publikácií CBS spol, s.r.o..

Pre mňa boli „veľkými“ ale aj iné projekty, často sme boli pri zrode niečoho výnimočného a pozitívny pocit z takéhoto projektu nie je potom len o veľkosti faktúry. Takými boli pre mňa napr. projekt pasívneho domu KRTKODOM, ktorému sme pomohli presadiť sa na slovenskom trhu a pomáhame aj s expanziou do zahraničia, projekt RETROBIJOU, ktorý nádherným spôsobom ukazuje krásu slovenského folklóru a tradícií, alebo napr. projekt LAGARTIJA, ktorý prináša nádhernú unikátnu ručne robenú mexickú keramiku na Slovensko.

Aká je podľa teba budúcnosť tvorby webov z pohľadu systémov?

Myslím, že Open Source redakčné systémy ako je napr. WordPress budú na trhu stále viac dominovať, už dnes funguje na WordPress viac ako 30% svetového internetu, čo je šialené číslo, napríklad na systéme WooCommerce má dnes eshop viac ako 8,5 milióna webov. Tieto čísla hovoria za všetko.

Z môjho uhla pohľadu budú mať systémy na mieru na trhu stále svoje miesto, iba sa posunú do viac špecifických oblastí. Zároveň napr. oproti roku 2008 nastal na trhu obrovský posun v dostupnosti informácií a množstvo ľudí dnes už má, alebo chce mať aspoň základné skúsenosti s redakčnými systémami. Vďaka tomu sa môžu rozvíjať rôzne akadémie a znalosť správy webu prestala byť magickou záležitosťou hŕstky vyvolených programátorov. Budúcnosť tak už prišla. 🙂

Máte záujem o publikovanie svojho príbehu? Kontaktujte nás – info@biznisklub.sk