Zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 nahradil pôvodné zákony o ochrane spotrebiteľa – č. 250/2007 Z. z., ktorý upravoval povinnosti pri predaji v prevádzkach a fyzickom predaji a tiež zákon č. 102/2014 Z. z., ktorý upravoval podmienky e-shopov pri predaji na diaľku.
Inšpektori budú hodnotiť to, čo je viditeľné, ale aj postupy predaja
Podobne, ako bolo v minulosti, aj teraz podľa nového zákona budú kontrolóri posudzovať len to, čo ,,vidia zavesené” na e-shope. A to napríklad všeobecné obchodné podmienky (VOP), kde by mal mať obchodník uvedené náležitosti, ktoré sú vyžadované, napr. informačné povinnosti, podmienky vrátenia tovarov pri odstúpení od zmluvy, podmienky a termíny dodania produktov atď.
Ak sú napr. niektoré formulácie uvedené nesprávne, kontrolný orgá to môže vyhodnotiť obdobne, ako v minulosti napr. takto:
– predávajúci nesmie spotrebiteľovi upierať práva,
– predávajúci nesmie používať neprijateľné podmienky,
– predávajúci nesmie používať voči spotrebiteľovi nekalé obchodné praktiky v spotrebiteľských zmluvách,
– predávajúci nesmie ukladať povinnosti spotrebiteľom bez právneho dôvodu a pod.,
Z vyššie spomenutých odôvodnení v správnom konaní boli v vtedy zväčša ukladané pokuty v stovkách eur.
Zároveň z praxe možneme konštatovať, že sa posudzuje aj ,,predajný proces”, tzn. napr. či pri vytváraní objednávky bol spotrebiteľ oboznámený s povinnými náležitosťami, či mu boli poskytnuté formuláre, či dostal informáciu, kde sa môže obrátiť, ak zakúpený výrobok bude vykazovať vady a podobne.
Kontrolné orgány tiež v rámci kontrol môžu zisťovať, akým spôsobom obchodník spracúva osobné údaje, či vie preukázať súhlas spotrebiteľa, ak mu zasiela newslettre, alebo registruje jeho osobné údaje do svojho rozhrania e-shopu (užívateľske konto).
Povinností je mnoho, pribudli ďalšie
Obchodník má vo všeobecnosti zákonné povinnosti pred uskutočnením objednávky (správne nadefinované obchodné podmienky a iné dokumenty), počas nákupného procesu (napr. odkliky, potvrdenia, informácie voči spotrebiteľovi) ale aj po vytvorení objednávky (vystaviť potvrdenie, vyúčtovať, dodať zakúpený produkt načas v záväznom termíne atď.)
Ďalšie povinnosti, ktoré e-shopom pribudli sú pri recenziách (tie musí obchodník overovať tak, aby hodnotenia zakúpených produktov pochádzali skutočne od spotrebiteľov, ktorí si produkt reálne zakúpili) a pri zľavách, kde zákon obchodníkom predpisuje, ako majú postupovať pri poskytovaní zliav, ak chcú znížiť cenu tovaru.
Roztrhne sa vrece s kontrolami? Ako postupovať?
Všetkým e-shopom odporúčame prevenciu – nasadenie aktuálnych dokumentov a zavedenie nových – vylepšených procesov. Je to najjdenoduchšia a najlacnejšia forma ochrany podnikania. Čakať na kontrolu je zbytočné, možno aj riskantné. Nemá zmysel čakať a potom riešiť príp. problém. Môže to byť v konečnom dôsledku drahé a stáť až tisíce eur.
A na čo by si mali dať po novom e-shopy najväčší pozor?
Sú to stále ,,formality” – dokumenty – všeobecné obchodné podmienky s prílohami a povinnosťami, GDPR, checkboxy, odkliky, súhlasy, tiež povinnosti zobrazovania zliav, ale aj vybavovanie reklamácii a pod.
Neprehliadni!
Čitatelia Podnikateľského centra dostanú výhody – dokumenty od ľudí z praxe
Pre všetkých sledovateľov a čitateľov webu www.podnikatelskecentrum.sk, náš partner NEPLAŤ POKUTY s.r.o. poskytol možnosť zvýhodnenia a to nasledovne:
1. Uplatnenie dodatočnej zľavy vo výške 20 €, ak si balík VOP stiahnete a prispôsobíte sami, zľavový kupón má označenie: podnikatelskecentrum20
Zľavu tak môžeš získať, vložením kupónu na nasledujúcom linku: https://www.zrusene-pokuty.sk/produkt/eshop-vseobecne-obchodne-podmienky/
2. Môžete si uplatniť dodatočnú zľavu vo výške 150 €, ak si balík VOP objednáte pre váš segment – šetríte čas, máte garanciu a dokumenty dostanete na email, ktoré sú odkontrolované odborníkmi. Následnú kontrolu webu máte zadarmo a stále sa máte možnosť obrátiť na ľudí z praxe.. Ak máte aj kamennú prevádzku, tak Vám odporúčame tiež audit prevádzky, kde sa dostavíme (bývalí inšpektori) fyzicky na miesto a odkontrolujeme všetky procesy, označovania, informačné náležitosti, ohlasovacie povinnosti, prejdeme si novú formu vybavovania reklamácii, možnosti pri kontrolách a pod. + k tomu dostanete aj potrebné papiere a pokyny, ako máte postupovať.
Zľavu tak môžeš získať, vložením kupónu na nasledujúcom linku: https://www.zrusene-pokuty.sk/produkt/vzor-podla-segmentu-e-shopu-kompletny-balik-12-tich-dokumentov-pre-e-shopy-vseobecne-obchodne-podmienky-2024-gdpr-na-web/
Objednať bezplatnú konzultáciu a dokumenty a získaj zľavu na služby na nasledujúcom linku:
https://podnikatelskecentrum.sk/kontakt/
