E-commerce na Slovensku sa darí a Vianoce budú pre nich opäť obchodne silným obdobím. Nárast obratu oproti minulému roku očakávajú v predvianočnom období tri štvrtiny slovenských e-shopov. Za kľúč k udržaniu si zákazníka považuje 78 % z nich zákaznícky servis. Fyzická predajňa nie je pre slovenských internetových podnikateľov prežitok, uvedomujú si, že tak môžu byť zákazníkom bližšie. Kamennú predajňu aktuálne prevádzkuje viac ako polovica slovenských e-shopov. Tieto zistenia vyplynuli zo 6.ročníka prieskumu E-shop Barometer 2021, ktorý realizovali spoločnosti ui42 a KPMG na Slovensku.
Online zaznamenal nárast
Podľa Štatistického úradu SR minulý rok v tomto čase opatrenia druhej vlny pandémie spôsobili prepady menším a špecializovaným predajcom, nárast tržieb bol však viditeľný v online predaji. Situácia sa po roku opakuje. Nárast obratu v predvianočnom období očakávajú až tri štvrtiny slovenských e-shopov.
Takmer všetci (90 %) respondenti prieskumu KPMG a ui42 predpokladajú, že priemerná výška nákupu v ich e-shope sa v predvianočnom období zvýši. Približne polovica odhaduje, že tento nárast bude do 15 %. „Osobne ma teší, že podľa výsledkov prieskumu slovenskí obchodníci nemyslia len na obraty, ale snažia sa podnikať udržateľne. Viac ako polovica opýtaných aspoň čiastočne berie do úvahy a koná tak, aby znížila vplyv svojho podnikania na životné prostredie,“ konštatuje Ivana Mazániková, partnerka zodpovedná za sektor maloobchodu, KPMG na Slovensku.
Podľa prieskumu E-shop Barometer 2021 takmer šesť z desiatich e-shopov na Slovensku aktuálne pôsobí na trhu viac ako 3 roky. Až jedna štvrtina však vznikla uprostred pandémie, keďže je na trhu menej ako rok. Viac ako polovica respondentov mala za finančný rok 2020 obrat do 250 tisíc eur, každý štvrtý e-shop na Slovensku mal však obrat nad 1 milión eur.
„Viac ako tri štvrtiny e-commerce obchodníkov deklaruje, že za uplynulý rok najviac investovali do skvalitnovania funkcionality ich e-shopu. Presne v tomto duchu to z praxe vnímame aj my. Naši zákazníci kontinuálne investujú do technológií s cieľom zlepšovania funkcionality, dostupnosti, rýchlosti a user experience ich e-shopov, “ vysvetlil Robo Hager, marketingový riaditeľ ui42.
Kamenné predajne vs e-shopy
Viac ako polovica slovenských e-shopov má v súčasnosti aj kamennú predajňu a ďalších 15 % ju zvažuje otvoriť v roku 2022. Z prieskumu vyplynulo, že väčšine respondentov, ktorí vlastnia kamennú prevádzku, robí práve fyzická predajňa väčší obrat – v prípade, že môže byť otvorená.
„Pre nás sú kamenné prevádzky skvelou príležitosťou, ako posilniť vzťah so stále značným percentom našich zákazníkov a ako im ponúknuť služby navyše. Pomáha to posilňovať aj samotnú značku, a tiež predaje. Predajne alebo showroomy vedia mať rôzne koncepty, ktoré je možné prispôsobiť danej lokalite a vytvárať tak unikátne zážitky pre návštevníkov, ktorých ľahšie konvertujeme na zákazníkov,“ vysvetľuje Adrián Dvorský, e-commerce manager, Najšport.
Jeho slová potvdzuje aj Patrik Paňko, Sales Retail Director z Dedoles-u. „Rozhodnutie ísť z online aj do offline prostredia prišlo logicky spoločne s myšlienkou byť bližšie k našim zákazníkom a ponúknuť im možnosť si naše jedinečné a veselé kúsky aj vyskúšať. Pandemická situácia však kamenným predajniam nepraje a uvidíme, ako sa bude situácia vyvíjať v ďalšom období.“
O prieskume:
Prieskum E-shop Barometer 2021 uskutočnila spoločnosť KPMG na Slovensku v spolupráci so spoločnosťou ui42 formou online dotazníka na vzorke 83 respondentov. Oslovení boli zástupcovia e-shopov na Slovensku, ktorí ponúkajú široké spektrum produktov i služieb pre koncových spotrebiteľov aj firmy. Medzi respondentami boli zástupcovia etablovaných, ako aj začínajúcich e-shopov. Takmer rovnomerne boli medzi respondentami zastúpené e-shopy, ktoré cielia iba na koncového zákazníka (B2C) a tými, ktorí ponúkajú svoje produkty a služby koncovým zákazníkom aj firmám (B2C aj B2B). Zber dát prebiehal v mesiaci november 2021. Priemerný čas strávený vypĺňaním dotazníka bol 5 minút.
Zdroj: Tlačová správa / KPMG, ui42