V rámci podnikania na Slovensku majú muži neustále výraznú prevahu. Kým muži sú majoritnými vlastníkmi 57 percent kapitálových spoločností na našom trhu, ženy u nás majú majoritu len v 18 percentách firiem. Zvyšok tvorí zmiešaná majiteľská základňa.
Vyplýva to z pravidelnej analýzy nadnárodného lídra v analýze obchodných dát Dun & Bradstreet. Z pohľadu porovnania s okolitými krajinami na tom nie sme však najhoršie.
Dominancia mužov
Na Slovensku je registrovaných bezmála 323-tisíc kapitálových spoločností (spoločnosti s ručením obmedzeným a akciové spoločnosti). Ženy podľa analýzy Dun & Bradstreet ovládajú 58,5-tisíca z nich, muži cez 185-tisíc. „Vplyv žien na domáce podnikateľské prostredie je v porovnaní s mužmi stále nižší. Treba však podotknúť, že počet firiem, v ktorých vlastnia majoritu ženy, sa z roka na rok zvyšuje. V roku 2017 sme evidovali 48-tisíc takýchto firiem, dnes je to o 10-tisíc viac. Rovnako však rastie aj počet subjektov, kde je väčšinovým vlastníkom muž,“ opisuje dáta Petra Štěpánová, analytička Dun & Bradstreet.
Ženy vlastnia malé firmy a s obratom do 100 000 €
Z analýzy ďalej vyplynulo, že ženy sú majiteľkami prioritne v malých firmách – 22 percent subjektov na Slovensku, ktoré vlastní žena, majú maximálne 3-4 zamestnancov, 16 percent má maximálne 9 ľudí a približne 13 percent nemá viac ako 19 zamestnancov, pričom len 1, 74 percenta spoločností majoritne ovládaných ženou zamestnáva viac ako 500 ľudí.
Článok pokračuje pod reklamou
Rovnako sa v drvivej väčšine ženy ako majiteľky nachádzajú vo subjektoch s ročným obratom do 100-tisíc eur. V tejto kategórii sa pritom nachádza až 70 percent všetkých spoločností majoritne ovládaných ženami. „Najčastejšie pritom podnikajú v oblasti Profesijnej, vedeckej a technickej činnosti (12,8 tisíca firiem), Veľkoobchodu, maloobchodu, opráv a údržby (9,5 tisíca) a Administratívnych a podporných činnostiach (7,7 tisíca),“ uzatvorila Petra Štěpánová.
Tá zároveň dodáva, že pri porovnaní s okolitými krajinami na tom Slovenky nie sú najhoršie. „Aj napriek tomu, že český trh je väčší a vyznačuje sa väčšou podnikateľskou dynamikou, na tamojšom trhu evidujeme len 15 percent majoritných vlastníčok firiem. V Poľsku je zas situácia rovnako odlišná – tam podľa analýzy ovládajú ženy až 30 percent všetkých kapitálových firiem.“
Zdroj: Dun & Bradstreet / úprava redakcia
O Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet je svetový líder v poskytovaní dát a analytických riešení, ktoré umožňujú firmám po celom svete zlepšiť ich rozhodovacie procesy a zvýšiť výkonnosť