EkonomikaPodnikanieSlovenskoTrendy a inovácie xa Publikované 9. októbra 2019 zobraziť celý profil

Štvrtá priemyselná revolúcia predstavuje vo svete rýchle technologické zmeny a digitalizáciu, ale aj výzvy a príležitosti pre všetky priemyselné odvetvia na celom svete. Obuvnícky priemysel nie je výnimkou. Keďže sa vkus spotrebiteľov rýchlo vyvíja, obuvníci musia ponúkať neustále lepšie a odvážnejšie produktové rady a držať krok s novými technológiami, aby upútali pozornosť spotrebiteľa. Tieto ďalekosiahle transformácie si vyžadujú inovatívne spôsoby myslenia aj posilnenie podnikateľského ducha.

Dizajn, móda, technológie, inovácie a podnikanie ako kľúčové hnacie sily

Medzinárodnú súťaž JA Innovation Camp realizovala vzdelávacia organizácia JA Europe v spolupráci so spoločnosťou Baťa. Oslovili študentov vysokých škôl, ktorí mali navrhnúť obuv budúcnosti. Tá by mala kombinovať pohodlie, cenovú dostupnosť a neformálny štýl.

Dvadsaťštyri študentov z niekoľkých univerzít dizajnu, módy a technológie v Českej republike a na Slovensku súťažilo a prezentovalo svoje inovatívne riešenia kombinujúce dizajn, módu, technológiu a inovácie.

Víťazný tím vyhral vďaka nápadu vytvoriť si vlastné tenisky za prijateľnú cenu s rôznymi vymeniteľnými komponentmi. Inovačný koncept je založený na kreativite zákazníka. Teniska je rozdelená do troch častí (podošva, horná časť, šnúrky). Zákazník sa tak stáva dizajnérom vlastných jedinečných tenisiek.

„Chceli sme značku Baťa priblížiť mladej generácii. Preto sme chceli navrhnúť obuv, ktorá je cenovo dostupná, farebná, ale tiež prispôsobiteľná, aby zákazník mohol získať jedinečný produkt. Táto súťaž bola skvelou príležitosťou, pretože sme pracovali s niektorými študentmi pochádzajúcimi z rôznych odborov a profesionálnymi mentormi. Museli sme vysvetliť obchodný model ľuďom pracujúcim na dizajne a materiáloch a pochopiť, čo si ľudia predstavujú pre lepšiu spoluprácu a tým dosiahnuť náš cieľ.“, Oskar Karlík, člen víťazného tímu.

„Užila som si účasť ako mentorka. Vďaka tejto súťaži získate veľmi svieži a mladý pohľad na veci, ktoré robíte. Pri komunikácii so študentmi mi pomohlo myslieť inak, pokiaľ ide o komunikáciu s mladým publikom.“, popísal svoje pocity po súťaži Ondrej Cedidla, marketingový manažér spoločnosti Baťa.

„Sme veľmi vďační značke Baťa za ich dlhodobý záväzok voči Junior Achievement. Zdieľame tú istú víziu, že rýchle tempo zmien naprieč odvetviami a vysoký dopyt po kvalifikovaných ľuďoch so zručnosťami a schopnosťami, ako je napríklad kreativita, si takéto iniciatívy vyžadujú. Sme veľmi radi, že tak veľa študentov dnes dostalo príležitosť získať tieto zručnosti.“, uviedla Caroline Jenner, CEO JA Europe.

Výsledky medzinárodnej súťaže:

Umiestnenie Študent Škola Mesto
1. František Dravecký Faculty of management Comenius University Slovenská republika
1. Martina Stančová Ostrava University, Graphic Design Česká republika
1. Michala Jungová Vysoká škola ekonomická v Praze, Arts Management Česká republika
1. Tereza Koukalová Technical University Liberec, Textile & Clothes Design Česká republika
1. Oskar Karlík Faculty of management Comenius University Slovenská republika

Víťazný tím


JA Baťa Innovation Camp

Celodňová súťaž poskytla príležitosť oboznámiť týchto mladých ľudí s históriou Baťa a neuveriteľným príbehom o inovácii a podnikaní Tomáša Baťu, ale aj vzťah medzi JA a skupinou Baťa, ktorý pretrváva už 40 rokov. V Kanade boli začiatkom roka obaja manželia Baťa menovaní za členov správnej rady JA Canada, pričom Baťa bol hlavným podporovateľom organizácie.

Po roku 1989, keď sa Baťa mohol vrátiť do Československa, boli v Prahe a Bratislave založené JA organizácie. Neskôr boli v roku 1994 založené JA Česká republika a JA Slovensko. Baťa pokračoval v podporovaní vytvorenia regionálnej kancelárie JA na podporu vznikajúcich operácií JA v strednej a východnej Európe, ktoré sídli v zriaďovacom dome Baťa v Zlíne.

„Vzdelávanie a podnikanie boli vždy kľúčom k baťovskej kultúre. Pre Baťu nič neznamená viac ako vidieť mladých ľudí, ktorí si uvedomujú svoje sny a vidieť, ako sa každý rok rozrastá sieť JA. JA priniesol „celoživotnému zážitku“ toľkým mladým ľuďom a musí v tom pokračovať.uviedla Monica Pignal, predsedníčka Nadácie Bata Shoe Foundation.