EkonomikaPodnikanie v zahraničíPrieskumy a analýzyTrendy a inovácie xa Publikované 24. januára 2023 zobraziť celý profil

V polovici prvého mesiaca každého kvartálu začínajú svetové spoločnosti zverejňovať svoje hospodárske výsledky za predchádzajúci kvartál. Počas tohto obdobia môžeme zvyčajne vidieť náznaky toho, ako sa vyvíja svetová ekonomika, keďže veľké firmy evidujú a monitorujú správanie zákazníkov, ktorí samozrejme reagujú na ekonomickú situáciu.

Táto výsledková analytika môže ukázať, ako na tom ekonomika je. Za prvé dni výsledky zverejnilo hneď niekoľko zaujímavých firiem.

TSMC

Taiwanský výrobca najpokročilejších čipov, ktoré vyrába napríklad pre Apple či AMD, dosiahol veľmi dobré výsledky. Zaujímavý bol ale komentár firmy k roku 2023. TSMC totiž vyrába aj čipy pre mobilné telefóny. Tento segment zažíval od príchodu covidu boom. Ľudia boli doma, mali viac peňazí a obmieňali svoju staršiu elektroniku. Posledný komentár vedenia firmy však naznačuje, že v tomto segmente už teraz eviduje útlm, ktorý by sa mal prehĺbiť ešte viac v prvej polovici tohto roka. Záujem o spotrebnú elektroniku teda pravdepdoobne bude klesať.

Americké banky

Výsledky už zverejňovali aj všetky veľké americké banky. Tie majú za sebou úspešné roky, keďže covidové zotavenie so sebou prinieslo aj rozmach investovania. Mnoho z bánk má divízie, ktoré z tohto trendu profitovali. Okrem toho priniesli posledné roky aj boom pre banky v oblasti poradenstva pri fúziách a akvizíciách. Tieto segmenty teraz zažívajú útlm, bankám ale pomáha pre zmenu zvyšovanie úrokových sadzieb. Ich posledné výsledky ukázali, že dosahujú vysoké úrokové výnosy, ktoré zjednodušene predstavujú to, čo banka na úrokoch dostane mínus to, čo na nich vyplatí. Aj banky ale čakajú horšie časy. Všetky z nich totiž v rámci výsledkov navýšili svoje rezervy na krytie strát z nesplatených úverov. Banky teda predpokladajú, že ľudia a firmy budú mať so splácaním svojim záväzkov problémy.

Článok pokračuje pod reklamou

Procter & Gamble

Spotrebný tovar a kozmetika sa všeobecne považuje za sektor, ktorý by mal byť voči ekonomickým turbulenciám odolný. Ľudia totiž potrebujú kozmetiku a drogériu bez ohľadu na to, či je doba zlá alebo dobrá a zvyčajne začnú skôr škrtať tie výdavky, ktoré bezprostredne pre život nepotrebujú. Už posledný kvartál však ukázal, že ľudia začínajú dávať prednosť namiesto drahších značiek kozmetiky a drogérie tým lacnejším, čo prémiovejším značkám patriacim pod firmu (Gilette, Pampers, Pantene) môže spôsobovať problémy. Posledné výsledky tento trend potvrdili. Firma síce zvýšila ceny svojich produktov, avšak predaný objem klesol a spolu s negatívnym dopadom výmenných kurzov sa tržby medziročne mierne prepadli. Spotrebitelia si teda začínajú dávať pozor na to, čo kupujú.

Netflix

Najznámejšia streamovacia platforma mala začiatok minulého roka veľmi ťažký. Prvé dva kvartály dokonca prišla o predplatiteľov a na trhu vo väčšom začala fungovať nová konkurencia. Posledný štvrťrok však ukázal, že Netflix pridal výrazne viac nových predplatiteľov a firma má už svoj biznis vybudovaný. Teraz podniká kroky, aby zvýšila svoju ziskovosť. Medzi ne môžeme zaradiť napríklad predstavenie novej formy predplatného za nižšiu cenu, v rámci ktorého bude aj reklama či plány na zamedzenie zdieľania hesiel. Ak sa teda Netflixu podarí vlastné plány dodržať, pravdepodobne začne v dohľadnej dobe zarábať výrazne viac.

Foto: Tomáš Vranka, analytik a team leader XTB

Zdroj: Tomáš Vranka, analytik a team leader XTB / úprava redakcia