To, čo bolo v biznise pred krízou skôr výnimkou, sa v uplynulých mesiacoch stalo samozrejmosťou. Obmedzeniam sa museli prispôsobiť tak firmy, ako aj zákazníci, čo spôsobilo posilnenie poskytovaných služieb v online. Kto má v týchto neľahkých časoch, takpovediac, vyhraté? A ktoré zmeny s najväčšou pravdepodobnosťou pretrvajú aj po kríze? Podnikatelia v tom majú jasno.
Sila internetu naberá nový rozmer
Až teraz mnohí skutočne pochopili, že internetové pripojenie neslúži iba na zábavu a priateľskú komunikáciu na sociálnych sieťach. Jeho využitie je ďaleko širšie, vďaka čomu dokázalo mnoho firiem plnohodnotne fungovať aj počas krízy. Vo svete slúži online prostredie už roky práve na zastrešovanie základných služieb a potrieb jednotlivca. Možno cezeň nakupovať, vybavovať administratívu, riadiť firmu a jej zamestnancov či vzdelávať deti.
Mnoho firiem už v minulosti stavilo na ponúkanie služieb online a to sa momentálne ukázalo ako dobrý krok. „Náš biznis je založený hlavne na online komunikácii cez sociálne siete, telefón alebo e-mail. Výnimkou sú osobné návštevy u nás v showroome, ktoré sme museli prerušiť, no rýchlo sme sa prispôsobili a spustili možnosť bezkontaktných obhliadok. Chceli sme, aby mali ku nám zákazníci stále blízko. Majú teraz viac času, môžu si stavby prezrieť naživo, prakticky 24/7,“ spresňuje Martina Švábiková, chief marketing officer spoločnosti Gardeon.
Investícia sa vyplatila
Sú však odvetvia, v ktorých sme si možno dodnes nevedeli predstaviť fungovanie v online. Ide napríklad o kuchynské štúdiá. Opak je však pravda. Aj špecialisti na kuchyne dokázali pohotovo a inovatívne zareagovať. „Na aktuálnu situáciu sme zareagovali naozaj veľmi rýchlo aj vďaka tomu, že sme v minulom roku vycítili príležitosť a investovali sme do nových technológií a do digitálnej komunikácie. Ďakujeme za to nášmu tímu ľudí, ktorí sa pohotovo prispôsobili a robili ozaj aj nemožné, za čo sme im vďační,“ hovorí Eva Szakálová, marketingová manažérka Oresi Kuchyne. Tie zákazníkom predostreli hneď viacero možností, ako ďalej viesť komfortný život z pohodlia domova.
„Pripravili sme revolučný simulátor kuchýň ešte v decembri – stačilo vymyslieť, ako streamovať 3 obrazovky naraz priamo do počítača zákazníka. Máme aj mobilnú údernú jednotku, ktorá príde k zákazníkovi kamkoľvek. Spojili sme najmodernejšie počítačové technológie a klasický prístup k zákazníkovi a funguje to.
Dnes si stačí vybrať, čo vám vyhovuje, aká je vaša komfortná zóna. Máme digitálne vzorkovníky na internete alebo k vám príde náš Peter Meter (mobilné kuchynské štúdio) domov spolu s dekormi, držadlami aj elektronickou pokladňou.
Vybavujeme kuchyne na mieru cez telefonickú a e-mailovú konzultáciu. Promptne sme spustili technologickú novinku online plánovač kuchýň – Oresi Stream, kde kuchyňa vzniká priamo pred očami zákazníka. Sme veľmi radi, že sa nám to podarilo v takom krátkom čase. Na online konzultáciu stačí len počítač a dátové pripojenie. Takéto plánovanie kuchyne je autentické a veľmi jednoduché. V kombinácii so streamovaním obrazu priamo ku klientovi domov ide o jediné skutočné online plánovanie kuchýň na Slovensku,“ približuje Eva Szakálová z Oresi Kuchyne, kde je online doba vítaná.
Pomoc partnerom
Príkladom úspešného využívania digitálnych riešení je taktiež spoločnosť Edenred, ktorá dlhodobo podporuje bezkontaktné platby vo forme elektronickej stravnej karty, ale aj mobilným telefónom vďaka Apple Pay či Google Pay. Na zmiernenie dôsledkov krízy na výrazne ochromený segment gastroprevádzok bol zriadený špeciálny online katalóg, z ktorého si ľudia mali možnosť objednať teplé jedlo alebo potraviny priamo domov, či služba Vyzdvihnem a zjem.
Po znovuotvorení reštaurácií prišla spoločnosť s masívnou online kampaňou #PodmeSaNajesť, ktorá na sociálnych sieťach zasiahla viac ako 2 milióny Slovákov. „S cieľom podporiť tých najzraniteľnejších vytvorila skupina Edenred fond ,More than ever‘. Výzva ,Poďme sa najesť‘ je súčasťou tejto globálnej iniciatívy,“ hovorí Cyrille Favel, generálny riaditeľ Edenred Slovakia a dodáva: „Reštaurácie sú dnes symbolom obnovy spoločenského života, preto veríme, že v nich opäť rozozvučíme štrnganie príborov. Sme presvedčení, že je našou povinnosťou pomôcť.“
Vrátime sa po kríze do starých koľají?
Tak ako museli na vývoj situácie zareagovať firmy, museli zo svojej komfortnej zóny vystúpiť i ľudia. Starší sa začali lepšie orientovať vo svete mladších generácií. Mladšie generácie si zase rozšírili obzory a začali využívať pracovný čas efektívnejšie. Inými slovami, firmy začnú do budúcna oveľa viac využívať home office, z hodinových fyzických porád sa stanú online porady, ktoré ušetria čas na cestovaní a ktoré budú vďaka virtuálnej realite stručnejšie a vecnejšie. Rovnako tak sa zmeny odrazia aj na spotrebiteľskom správaní.
„Naša spoločnosť zareagovala na krízu hlavne online poradenstvom a rýchlosťou reakcií jednotlivých technických návrhov a riešení. Interné školenia robíme cez aplikáciu Teams a pre externé školenia vieme využiť aplikácu WebEx. Taktiež sme spustili online marketingovú kampaň – sikasutaz.sk, kde je možné prihlásiť svoju stavbu a vyhrať poukážky na nákup materiálov Sika. Ako podporu marketingových aktivít sme spustili nový web sika.sk so sviežim dizajnom a aktuálnym obsahom,“ hovorí Branislav Augustín zo Sika Slovensko.
Viacerí odborníci sa pritom zhodujú, že práve stavebníctvo je oblasťou, ktorá môže v období recesie výrazne napomôcť k znovunaštartovaniu ekonomiky.
„Stavebné a infraštruktúrne projekty vždy boli a sú kľúčovými pri udržaní ekonomiky v ťažších ekonomických časoch. Strednodobé a krátkodobé projekty dočasne vyplnia dieru na trhu stavebných projektov, postupne budú obnovené aj väčšie projekty. Očakávame, že príde k úprave cien, nakoľko investori budú chcieť využiť situáciu na trhu na zníženie nákladov,“ myslí si Branislav Augustín.
Vývoj oceňujú nielen spoločnosti, ale i zákazníci
Je pravda, že spoločnosti zareagovali naozaj rýchlo, ako to však vnímajú zákazníci?
„Od zákazníkov máme príjemnú spätnú väzbu, že práve teraz, izolovaní doma vidia, čo všetko na kuchyni zmenili, alebo že už dávno chceli vymyslieť, čo s kuchyňou. Teraz majú čas na navrhovanie a plánovanie novej kuchyne a ešte je to aj efektívne a príjemne strávený čas. Tým, že sme pripravili aj špeciálne akciové zostavy kuchýň, sú reakcie našich zákazníkov pozitívne. Zohľadňujeme totiž možno momentálne menšiu chuť investovať do kuchyne, šetriť alebo postupne bezpečne financovať kuchynské realizácie,“ tvrdí Eva Szakálová, marketingová manažérka Oresi Kuchyne.
„Klienti vidia, že chápeme ich situáciu a vychádzame im v ústrety, aby mali bezpečnú cestu k novej kuchyni,“ pokračuje manažérka, ktorá jedným dychom dodáva, „sme pripravení v prvom rade vyjsť v ústrety zákazníkom, nech sú kdekoľvek. V online technológie veríme naďalej. Kto si to raz skúsil – vidieť, ako mu rastie kuchyňa či interiér pred očami -, pochopí, že je to skvelá príprava a už nebude chcieť čakať na obrázok alebo na návrh. Nebude chcieť byť závislý od návrhára či predajcu.“
A ako je to s nákupným správaním zákazníkov a komunikáciou prostredníctvom výdobytkov modernej doby?
„Cítime, že táto zložitá situácia naučila našich klientov komunikovať stručnejšie, jednoduchšie a vecnejšie. Na komunikácii to naozaj poznať. Zo strany zákazníkov je väčšia ohľaduplnosť, porozumenie a trpezlivosť pri hľadaní toho správneho riešenia,“ uzatvára Martina Švábiková, chief marketing officer spoločnosti Gardeon.