InšpiráciaPodnikaniePríbehyRozhovory xa Publikované 13. novembra 2020 zobraziť celý profil

Okrem Facebooku využívam aj sociálnu sieť LinkedIn. Tu som pred časom spoznal energického človeka a slovo dalo slovo – bola káva. V dobe, keď sme sa v Nitre osobne stretli, sa ešte venoval iným aktivitám. Bol to profík už vtedy. Teraz sa venuje trochu inému biznisu a vidím, že je ešte väčší profík ako som si myslel. Nedalo mi a Rastislava Sopka som opäť oslovil s tým, nech mi prezradí, na čom pracuje teraz, aké úspechy dosiahol a čo pripravuje. Jeho práca na LinkedIne je totiž veľmi pozoruhodná a mnoho firiem by si ho mohlo brať za príklad. Počas krátkej doby vytvoril šumy a „boom“ okolo niečoho, čo v podstate ešte ani neexistovalo.

Na začiatku to bol len obyčajný „digestát“ dnes je to už „hrdina“ s názvom Hero Farmer. Popíšte nám ako sa to celé zrodilo? Kto stál za prvotnou myšlienkou a realizáciou?

Za všetkým je moja nikdy nekončiaca zvedavosť 😊 . Niekedy na jar som bol s kolegom v teréne, keďže som mal „job rotation“, lebo som bol v zácviku. V rámci otázok a odpovedí o tom, ako to u nás funguje, sme došli aj k digestátu. Vôbec som ten pojem nikdy predtým nepočul a nevedel som, čo je digestát. Kolega mi tak v skrátenej verzii vysvetlil základné veci, poskytol mi úvodný balík informácií. Len pre zaujímavosť, všetko sa to udialo počas jazdy traktorom, s ktorým sme boli nakladať surovinu pre kŕmenie bioplynovej stanice.

Nikdy predtým som nepočul pojem digestát a ani som nevedel čo to je

Celkom ma to oslovilo a tak po návrate na „základňu“ som šiel za ďalším kolegom, ktorého som poprosil, aby mi natankoval 2 bandasky digestátu. On sa na mňa pozeral, že na čo to chcem. Ja som mu dopovedal, že keď to funguje tak dobre na poli, na poľnohospodárskych plodinách, tak to bude fungovať aj na mojom „domácom poli“, teda na záhrade a že to chcem vyskúšať. Trochu sa čudoval, že čo to vymýšľam. Popoludní mi už kolega priniesol moje prvé 2 bandasky digestátu, ktoré som si odniesol domov.

Čakal som na vhodné počasie, kedy sa už bude dať ísť do záhrady, aby som to mohol vyskúšať. Ešte predtým som však viedol odbornú diskusiu s kolegyňami z nášho laboratória o tom, v akom pomere to vlastne môžem používať. Dostal som “návod / recept / postup“ , ale aj tak som si namiešal vlastný 😊. No a keď prišiel ten deň „D“, vyskúšal som ho. Pohnojil som ovocné stromy, konkrétne moje nové jablone a potom som už iba čakal, čo sa bude diať. Každý deň som chodil sledovať, či sa už niečo deje. Prvý „wow“ efekt sa dostavil približne po 10tich dňoch. Prejavilo sa to na tráve, ktorá rástla v okolí kmeňov pohnojených ovocných stromov. Tá tráva vybehla za spomínaný čas o 10 cm, neuveriteľné.

Toto ma úplne utvrdilo v tom, že môj „nos“ ma nesklamal. V momente sa mi začal v hlave odohrávať „nový film“. Takže takto to celé začalo. Ja som z tohto procesu samozrejme realizoval obrazový materiál, aby som mal o tom „dôkazy“, ale aj aby som sa vedel podeliť o skúsenosť a výsledok môjho pokusu.  Samozrejme, že ako prví to videli kolegovia vo firme a následne som s tým šiel ON AIR. Zverejnil som prvé video a následne druhé + fotky na Linkedine.

V momente sa mi začal v hlave odohrávať nový film.

Reakcie nenechali na seba dlho čakať a rozbehol sa celý digestát kolotoč. Záujem vyskúšať produkt bol obrovský. Každý, kto prejavil záujem, dostal od nás bezplatne na skúšku tento náš organický „zázrak“. Počas „digestát tour“ som sa osobne stretol s približne 400 zvedavcami, ktorí to chceli u seba vyskúšať. Každému som ho priniesol osobne a priamo na mieste som vysvetlil ako to používať, zároveň som ich poprosil o zdieľanie vlastnej skúsenosti s ešte v tom čase s „neexistujúcim produktom“. Ľudia sa postupne začali deliť o svoju vlastnú skúsenosť, vlna sa už nedala zastaviť.

Úplný boom odštartovala fotografia, ktorú zverejnil pán Vlado Jančovič. Bola to jeho fotografia trávniku z pred a po aplikácii digestátu. Poviem pravdu, stal sa zo mňa díler digestátu. A tak o pár týždňov bol už pojem „DIGESTÁT“ pomerne frekventované a trochu už aj známe slovo 😊.  

Štartovacia fotografia od Vlado Jančovič – pred a po

Začiatky bývajú vždy tvrdé a ťažké. Aké boli u Vás – od uvedenia produktu na trh do dnešného dňa? Nebáli ste sa ako trh či konkurencia zareaguje? A kedy vznikla myšlienka pomenovania „Hero“? Kto tvoril názov?

Produkt budeme uvádzať na trh až na budúcu jar, je to pre nás kľúčová sezóna. Čo sme však odštartovali, je produktová informačná kampaň. Jej cieľom je pripraviť spotrebiteľa po obsahovej stránke ohľadom nášho organického hnojiva. Jednoducho povedané, aktuálne predstavujeme produkt, jeho pôvod vzniku, obsah účinných látok a produktové zloženie, spôsoby aplikácie a aj samotné skúsenosti s produktom, ktoré sme nazbierali ešte počas jarno/letnej digestát tour po Slovensku. A záujem o informácie je veľký, čomu sa samozrejme teším.

Produkt je certifikovaný a máme splnené všetky potrebné povinnosti.

Pýtate sa, či sme sa báli. Nie nebáli, veď nemáme sa čoho báť, nerobíme nič zlé predsa. Prichádzame s produktom, ktorý má čisto rastlinný organický pôvod, ktorý výborne funguje na rôzne druhy rastlinstva a plodín, ktoré vieme dopestovať doma, na poli, v záhradách. Samozrejme produkt je certifikovaný a máme splnené všetky potrebné povinnosti. Náš produkt je zároveň koncovým produktom pri procese výroby zelenej elektriny, je to vlastne odpadový produkt. Je prosto súčasťou celého procesu. A my sme organický odpad premenili na produkt. Takže je to taký zelený kolobeh, uzavretý kruh, všetko sa zúžitkuje. 

Ako zareaguje konkurencia? Tak to uvidíme. My sme zvolili stratégiu vyrušenia. Vsadili sme na čistý, minimalistický dizajn, brand name má international názov / charakter, pretože máme aj expanzné ambície. Čo sa týka produktového balenia, tak vsadili sme na úplne iné, ako sú štandardne používané balenia na trhu. Mali sme tieto dve cesty, buď zapadnúť medzi to, čo tu už je (obrázkové, farebné, veľké, malé, oblé, hranaté atď…), alebo si nájsť svoju vlastnú cestu, ktorá bude úplne iná. Myslím, že sa nám to celkom podarilo 😊.

Rastislav Sopko

Samotný názov HERO nevznikal ľahko 😊. Trochu sme sa trápili. Názov HERO bol názov konceptu, ktorý sme vyskladali na základe produktového príbehu, teda príbehu digestátu. Produkt ako taký je tým hrdinom, pretože má skvelý produktový účinok, funguje veľmi dobre, produkt je veľmi ohľaduplný k prírode, nijak ju nezaťažuje, keďže je priamo z prírody, lebo je rastlinného pôvodu a teda myslí na planétu. A to sú také hrdinské skutky, je to hrdina záhrady, lebo poskytne všetky potrebné živiny pre rastliny, je hrdinom vo vzťahu k životnému prostrediu. Takže preto HERO! To celé sa udialo počas leta 2020.

Produkt je veľmi ohľaduplný k prírode. Je totiž priamo z prírody

V tomto by som chcel aj takto verejne poďakovať Vladovi Jančovičovi. Vlado bol jedným z prvých ľudí, ktorí vyskúšali náš digestát, samotný produkt ho natoľko zaujal (aj na základe vlastnej skúsenosti v jeho záhrade) a prichádzal s výbornými podnetmi, ktoré sa použili aj pri tvorbe konceptu HERO. A keď sme si to interne odsúhlasili, že toto je tá správna cesta, tak sme tento koncept následne potrebovali komplexne spracovať. A tam už prišla na rad úloha pre agentúru.

Pre spracovanie nášho HERO konceptu sme si vybrali agentúru PS Digital. Výsledkom ich práce je aktuálne brand name HERO FARMER, logo, celý dizajn a vizuálny štýl a plus už aj prebiehajúca zoznamovacia kampaň. 

Hero Farmer

Vysvetlime si, čo je to vlastne „digestát“. Kto nemá záhradu, zrejme mu tento pojem ako aj produkt nič nehovorí. Ako a kedy vzniká a aké je jeho využitie v praxi?

Digestát je tekutá organická hmota, ktorá vzniká anaeróbnou fermentáciou, teda hnilobným procesom vo fermentore (hermeticky uzatvorenej nádrži). Surovinová zmes, ktorá sa používa na „kŕmenie“ bioplynovej stanice sa anaeróbnou fermentáciou mení na fermentát, ktorý obsahuje samotný bioplyn.

Ten sa následne odčerpáva do zásobníkov a potom sa používa na pohon plynových kogeneračných jednotiek, ktoré vyrábajú elektrinu. A daná hmota, ktorá zostane vo fermentore, je vlastne odpadom = digestát. Ten sa potom z fermentorov prečerpáva do tzv. koncových skladov. Digestát ako taký využívame na hnojenie poľnohospodárskej pôdy, kde pestujeme rôzne druhy plodín, ale aj cielene pestovanú biomasu. Digestát sa do pôdy aplikuje 2-krát v roku: 1. na jar pred výsadbou a 2. potom na jeseň po zbere úrody.

Myslím, že lepšie je raz vidieť, ako 100 krát počuť a tak prikladám video, kde si môžete pozrieť ako funguje náš „zelený kolobeh“.

Máme už názov, máme produkt. Čo ďalej? Kam najčastejšie putuje „Hero“? Aké sú Vaše ciele a vízie do budúcna? 

Ako som už vyššie spomenul, na jar uvedieme produkt na domáci trh, takže produkt poputuje do slovenských záhrad. Môžem však prezradiť, že nás už kontaktovali rôzne subjekty z okolitých krajín, ktoré prejavili záujem o náš produkt. Sme s nimi v kontakte. Áno, máme aj expanzné ambície, všetko chce však svoj čas. 

Výroba určite nie je jednoduchá, ako sme si už mohli všimnúť. Koľko ľudí je zapojených do celého procesu výroby? Kde sídli Vaša firma? Klientom robíte aj exkurzie priamo na mieste?

Samotný digestát vyrábať nemusíme, on prirodzene vzniká pri procese výroby zelenej elektriny ako odpadový produkt, ktorý následne prefiltrujeme a zabalíme a dáme mu „nový život“. Do procesu výroby je zapojené naše technické oddelenie našej spoločnosti. Ak by ste mali záujem prísť sa pozrieť na celý proces, radi Vás u nás uvidíme, Akonáhle dôjde k ukľudneniu aktuálnej situácie, stačí nás kontaktovať.

Nájdete nás v Horovciach, čo je kúsok od Púchova. 

Čím je Váš „Hero“ taký výnimočný?

Náš produkt je výnimočný svojim vznikom. Je súčasťou zeleného kolobehu v prírode a to je to najdôležitejšie. Vstupné suroviny sú výhradne rastlinného pôvodu a tie sa premenia počas anaeróbnej fermentácie na organickú hmotu plnú živín a účinných látok / prvkov a takto sa opäť vrátia do pôdy a dodajú jej potrebné živiny. Prosto ide to pekne dookola. A skoro vôbec to nezaťaží prírodu.

Máme tu jeseň a farmári už práce na poliach pomaličky ukončujú. Aj pre Vás sa sezóna skončila alebo pracujete aj v zime?

Samozrejme pracujeme, chod a prevádzka bioplynových staníc musí bežať aj mimo pestovateľskej sezóny. Zároveň pripravujeme všetko potrebné pre vstup na trh, čo sa udeje už budúcu jar.  

Odkaz na záver

Sme spoločnosť, ktorá sa venuje prevádzke bioplynových staníc a výrobe zelenej elektriny z biologického odpadu a z cielene pestovanej biomasy. Keďže nám záleží na osude našej planéty, aj my sa pozeráme na to, ako nevytvárať odpad, ako všetko to, čo vznikne v procese výroby elektriny môžeme zúžitkovať. A naše organické hnojivo HERO FARMER je toho príkladom. Sme hrdí na to, že prinášame zelenú, organickú alternatívu, ktorá vzniká u nás doma, na Slovensku.

Pevne veríme, že si nájdeme medzi pestovateľmi a záhradkármi svoje „zelené“ miesto.