EkonomikaPodnikaniePrieskumy a analýzySlovensko
Publikované 9. novembra 2022 zobraziť celý profil

Tržby maloobchodu v septembri prehĺbili svoje zaostávanie za minulým rokom, po očistení o infláciu sa už do mínusu dostali aj hypermarkety a supermarkety, ktoré tvoria vyše 40 % celkových tržieb maloobchodu. Opačný, rastúci trend tržieb si naďalej udržali predajne s počítačmi a komunikačnými zariadeniami.

Tržby maloobchodu aj počas septembra 2022 boli medziročne nižšie a to o 4,9 %. Po dlhom období medziročných prírastkov tak druhý mesiac po sebe maloobchodné predajne mali nižšie tržby, ako v rovnakom období pred rokom. Pokles tržieb v stálych cenách (podľa mesačného zisťovania) zaznamenalo až 7 z 9 zložiek maloobchodu.

Celkový výsledok odvetvia ovplyvnil najmä medziročný pokles v podielovo najvýznamnejších zložkách. Nižšie tržby zaznamenali hyper a supermarkety o 4 % a špecializované predajne napr. s obuvou, textilom či drogérie o 0,8 %. Takmer o 10 % sa tiež znížili tržby v predaji mimo predajní, ktoré zahŕňajú aj zásielkový predaj. 

Päť mesiacov klesajú aj tržby čerpačiek

S váhovo menej významných položiek dvojciferný pokles zaznamenali špecializované predajne s tovarom pre domácnosť (napr. hobymarkety, predajne nábytku a spotrebnej elektrotechniky). Piaty mesiac za sebou  boli medziročne v poklese aj reálne tržby čerpacích staníc. Ich nominálna hodnota bola síce výrazne vyššia ako pred rokom, ale po očistení o extrémny rast cien tržby klesli o viac ako 5 %.

Rast tržieb si udržali predajne s PC a IKT zariadeniami o 24,8 %, a tiež predajne potravín, nápojov a tabaku o 1,8 %.

Graf: Štatistický úrad SR

Zdroj: Štatistický úrad SR / úprava redakcia