EkonomikaKoronavírus COVID-19ManažmentSlovensko xa Publikované 26. mája 2020 zobraziť celý profil

4. fáza uvoľňovania opatrení v súvislosti s ochorením COVID-19 so sebou prináša aj nádej na reštart HoReCa sektora. Podmienky sa neustále menia, o čom svedčia aj aktuálne zmeny k minulotýždňovému otvoreniu interiérov prevádzok a predĺženiu otváracích hodín. Veľkoobchod METRO a Zväz kuchárov a cukrárov (SZKC) preto pripravili súbor odporúčaní, ktoré by mali reštauráciám pomôcť nastaviť hygienické pravidlá a uľahčiť znovu-otváranie.

Zákazníci reštaurácií si budú môcť dopriať obed či večeru v obľúbenej prevádzke za dodržania upravených nariadení minimálne o dve hodiny dlhšie, ako tomu bolo doposiaľ.  METRO a SZKC vítajú rozhodnutie vlády uvoľniť opatrenia pre gastro prevádzky, a preto pripravili súbor odporúčaní, ktoré im môžu byť v časoch „reštartu“ nápomocné.

„Odporúčania sme pripravili v spolupráci s virológmi a expertmi v oblasti HoReCa a po vzájomnej dohode so Slovenským zväzom kuchárov a cukrárov, sme ich prispôsobili slovenským podmienkam. Naším cieľom je podporiť riadny reštart gastro prevádzok na Slovensku, no nezabúdame na bezpečnosť zákazníkov, zamestnancov, ale aj na ziskovosť, ktorá je pre prevádzky teraz veľmi kľúčová,“ dodal Karoly Szalai, CEO METRO.

Medzi odporúčania patria napríklad:

  1. Stoly by mali byť prestierané až v momente príchodu hosťa. Obsluha by mala mať vydezinfikované ruky alebo použiť rukavice.
  2. Tlačené jedálne a nápojové lístky by mali byť iba zatavené vo fólii, ktorú možno po použití vždy dezinfikovať / alebo nahradené slovným ponúknutím, prípadne vytlačené na papierovom prestieraní, ktoré bude po použití vyhodené.
  3. V prípade ponuky pokrmov formou bufetového stolu, servírovanie zabezpečuje obsluha.
  4. Soľničky/koreničky vymeniť po každom hosťovi a následne dôkladne vyčistiť a dezinfikovať (prípadne na stôl nosiť iba po vyžiadaní).
  5. Kečup a podobné prísady podávať na vyžiadanie ako samostatnú porciu.
  6. Miesta na sedenie v blízkosti barov a pultov by mali byť zrušené, aby sa zabránilo kontaminácii vydávaných nápojov.
  7. Odporúča sa regulovať vzdialenosť pri návšteve toaliet (napr. oddelením pánskych pisoárov/vytvorenie označenia pred toaletami/umiestnením nápisov na toaletách „vstupujte jednotlivo a dodržujte bezpečnú vzdialenosť“.

Zoznam všetkých navrhovaných odporúčaní je dostupný na webstránke spoločnosti METRO – www.metro.sk. Okrem spomínaných príkladov v ňom nájdete aj pravidlá pre zamestnancov či hygienické opatrenia v kuchyni a pri preberaní tovaru.


METRO je popredná medzinárodná veľkoobchodná spoločnosť s potravinovým a nepotravinovým sortimentom, ktorá sa špecializuje na uspokojovanie potrieb hotelov, reštaurácií a stravovacích zariadení (HoReCa), ako aj nezávislých obchodníkov. Po celom svete má spoločnosť METRO približne 16 miliónov zákazníkov, ktorí si môžu vybrať, či nakupujú v jednom z veľkoformátových obchodov, objednávajú online a vyzdvihujú svoje nákupy v obchode alebo si ich nechávajú dodať.

METRO okrem toho tiež podporuje konkurencieschopnosť podnikateľov a vlastných podnikov pomocou digitálnych riešení, a tým prispieva ku kultúrnej rozmanitosti v maloobchode a pohostinstve. Udržateľnosť je kľúčovým pilierom podnikania spoločnosti METRO. Spoločnosť METRO je európskym lídrom v indexe udržateľnosti Dow Jones. Spoločnosť pôsobí v 34 krajinách a zamestnáva viac ako 100 000 ľudí na celom svete.

Vo finančnom roku 2018/19 dosiahla spoločnosť METRO obrat 27,1 miliárd EUR. V októbri 2019 podpísala spoločnosť METRO AG dohodu o predaji väčšinového podielu v spoločnosti METRO China. V septembri 2018 METRO začala proces odpredaja potravinového reťazca Real so svojimi 34 000 zamestnancami. Viac informácií nájdete na www.metroag.de.

V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov. Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika, priame nákupy vo veľkých objemoch, ale tiež služba Distribúcia, teda dovozu tovaru zákazníkom priamo do prevádzok umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru. Aktívne podporuje alianciu maloobchodných predajní Môj obchod, ktorá v súčasnosti spája 500 lokálnych predajcov  po celom Slovensku.

Viac na www.metro.sk alebo www.facebook.com/metro.sk.