EkonomikaFinancieKoronavírus COVID-19
Publikované 21. januára 2021 zobraziť celý profil

Banky by mali pristupovať citlivo a individuálne ku klientom, ktorí požiadali o odklad splátok úverov a po jeho skončení sa môžu mať pochybnosti o schopnosti splácať aj naďalej. Z klientov, ktorým sa skončil odklad k dnešnému dňu, asi 95 % bude ďalej splácať bez problémov.

Uviedol to vo štvrtok po rokovaní Ministerstva financií (MF) SR so Slovenskou bankovou asociáciou (SBA) šéf rezortu financií Eduard Heger (OĽANO) spolu so štátnym tajomníkom rezortu financií Marcelom Klimekom.

K dnešnému dňu požiadalo o odklad splátok 134.132 klientov. To gro, vyše 100.000, požiadalo o odklad v apríli a máji minulého roka. V decembri to bolo len niečo nad 2000 klientov,“ vyčíslil Klimek. Potreba tohto opatrenia tak podľa neho zásadne klesá.

Najviac odkladov bolo minulý rok do mája

Najviac klientov využilo podľa Hegera odklad splátok v apríli a máji minulého roka, pričom možné je až 9-mesačné moratórium. Január a február tak bude tým obdobím, kedy sa budú klienti vracať späť k splácaniu. Minister skonštatoval, že väčšina klientov na Slovensku požiadala o 9-mesačný odklad. „Už dnes máme informáciu, že väčšina týchto klientov, ktorí sa vracajú, rádovo 95 %, nebudú mať problém nabehnúť späť a splácať svoje splátky,“ zdôraznil.

Článok pokračuje pod reklamou

Zvyšným klientom, ktorí by mohli mať problémy so splácaním, banky podľa Hegera pomôžu nájsť čo najlepšie riešenie, ako pokračovať v splácaní úverov. Klimek poznamenal, že väčšina z nich už dostala na mieru ušité riešenie, aby ich finančná situácia neutrpela. „Negatívne dotknutých je len zhruba 0,7 % celého objemu všetkých klientov, čo sa nijako významne nevymedzuje oproti bežnému rámcu,“ podotkol Klimek s tým, že klienti majú finančné problémy aj v situáciách, kedy hospodárstvo rastie.

Dnes sme sa dohodli, namiesto toho, aby sme zostali pri plošných riešeniach, ktoré v týchto číslach nie sú zmysluplné, že SBA prostredníctvom svojich členov bude uplatňovať veľmi citlivý individuálny prístup pre každého jednotlivého klienta, aby mu vytvorila čo najlepšie podmienky na splácanie jeho úverov,“ ozrejmil Klimek.

Heger priblížil, že na jar 2020 sa rozhodli vytvoriť zákon lex corona, ktorý okrem iného vytvoril možnosť požiadať o odklad splátok úverov, a to bez príznaku, ktorý môže v budúcnosti znevýhodniť klientov. Tento zákon je podľa jeho slov naviazaný na mimoriadnu situáciu. Keďže mimoriadna situácia stále trvá a naďalej platí lex corona, klienti, ktorí ešte nepožiadali, môžu do 31. marca požiadať o jednorazový odklad splátok maximálne na 9 mesiacov, ktorý bude bezpríznakový.

Negatívny zápis do registra

MF podľa Hegera eviduje individuálne prípady klientov, kedy sa odklad splátok pretavil do negatívneho zápisu do registra. Minister očakáva, že banky budú postupovať v súlade s dohodami a pravidlami a v týchto prípadoch by malo dôjsť k náprave. Poukázal tiež na to, že je tu Národná banka Slovenska (NBS), ktorá má dohľad a rieši podobné veci na individuálnej báze. „Ak máte takúto skúsenosť, sťažujte sa. To sa musí riešiť, sú na to už dnes nástroje,“ adresoval Heger dotknutým klientom.

Článok pokračuje pod reklamou

NBS odklad splátok víta

Aktuálne vstupujeme do obdobia, kedy sa pomerne veľká časť schválených odkladov dostane do štandardného režimu splácania. Korektná identifikácia úverového rizika bankami je preto veľmi dôležitá,“ podotkol Majer. Ako potvrdil, NBS sa s navrhovaným riešením bankovej asociácie už oboznámila. Podľa nej je v súlade s pravidlami Európskeho orgánu pre bankovníctvo (EBA) aj s očakávaniami NBS, ktoré komunikovala koncom minulého roka.

Očakávame, že klientom, ktorým bude schválený odklad podľa Lex korona, nebudú banky vyznačovať do 31. marca 2021 príznaky zhoršenia bonity do príslušných registrov. Tento prístup je aj v súlade s usmerneniami EBA,“ vyjadril sa Majer.

Ako zhrnula NBS, klienti bánk majú možnosť aj po ukončení odkladu splátok komunikovať s bankou a dohodnúť individuálne riešenie ich finančnej situácie. „Z piatich percent klientov, ktorí mali problém vrátiť sa k štandardnému splácaniu, má približne tri štvrtiny nastavenú individuálnu reštrukturalizáciu so svojou bankou a pokračujú v splácaní s novými podmienkami,“ vyčíslil Majer.

Banky dnes ukázali podľa slov NBS snahu pomôcť svojim klientom a to tak, že do 30. júna tohto roka môže klient požiadať o individuálne riešenie. Tieto prípady však musia byť v zmysle bankovej regulácie, ktorá je harmonizovaná na európskej úrovni, individuálne posúdené, aby sa zabezpečila korektná identifikácia úverového rizika.

NBS odporúča klientom, ktorí sa dostali do ťažkej finančnej situácie, kontaktovať ich banku a hľadať riešenie na preklenutie tohto obdobia. 

zdroj: TASR / úprava: redakcia

Prihlásiť sa na odber

Prosím počkajte...

Ďakujeme za prihlásenie!

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *