EkonomikaPodnikaniePodpora startupovSlovensko xa Publikované 20. júna 2018 zobraziť celý profil

Daniel Ján Dečo z Gymnázia sv. Edity Steinovej v Košiciach získal prvenstvo v súťaži JA Business Idea. Vykupuje staré skateboard dosky a ručnou maľbou z nich vytvára jedinečné kúsky longboardu. Odborná porota vyberala zo zaujímavých nápadov ako napríklad jedinečný čistič hádzanárskej lopty, didaktická pomôckana zapamätanie vybraných slov, želé čaj z granátového jablka, ale aj signalizačné zariadenie na priechod pre chodcov.

„Recyklácia starých skateboard dosiek a vytváranie výnimočných kúskov longboardu ma robím šťastným, pretože zákazník dostáva odo mňa niečo výnimočné a je to len jeho. Mojou snahou je odlíšiť sa od ostatných veľkých spoločností. Môj produkt RYS je výnimočný, pretože ho vyrábam z recyklovaného materiálu a tým chránim naše životné prostredie a taktiež ručne maľujem obrázky na základe objednávky zákazníka. Víťazstvo ma nesmierne teší, ale určite budem pokračovať ďalej v zlepšovaní kvality produktu a môjho mena.“, povedal víťaz súťaže JA Business Idea 2018 Daniel Ján Dečo z Gymnázia sv. Edity Steinovej v Košiciach.

Všetky hodnotené nápady museli byť kreatívne, inovatívne a schopné uplatniť sa na reálnom trhu

Podnikateľské a prezentačné zručnosti boli súčasťou hodnotenia samotného študenta. Nápady ako napríklad unikátny čistič hádzanárskej lopty, didaktická pomôcka Vybrané slová hrou, recyklácia skateboardových dosiek, špeciálne vyrobený hrejivý vankúšik na oči z prírodného materiálu, VitalBag s propolisovou tinktúrou vyrobený z recyklovanej látky,  či želatínový čaj.

V študentských nápadoch sa objavila aj technológia a to v podobe signalizačného zariadenie na priechod pre chodcov, ktoré znižuje riziko stredu áut s chodcami alebo aplikácia Persi, ktorá sprostredkúva prenajatie služieb privátneho sprievodcu pre turistov navštevujúcich určitú krajinu.

Odbornej porote, ktorá bola v zložení Stanislav Čekovský, Marek Vandák zo spoločnosti ANASOFT APR, ktorá je hlavným partnerom súťaže a Juraj Kavecký z VTP Žilina, sa vo finále predstavilo spolu 9 kreatívnych študentov.

„Dnes sme prežili ďalší, verím, že všestranne obohacujúci deň s mladými ľuďmi, ktorí sa zapojili do  programov JA.V súťaži Business Idea nám predstavili skutočne životaschopné nápady. Aj v prípade, že sa im nepodarí nápady pretaviť na reálny podnikateľský úspech, som presvedčený o pripravenosti prezentujúcich v budúcnosti sa na reálnych úspechoch podieľať.“, uviedol predseda odbornej poroty Stanislav Čekovský, výkonný riaditeľ spoločnosti ANASOFT APR.

Druhé miesto si odniesol Matúš Konig z Gymnázia, Poštová v Košiciach, ktorý zaujal s produktom Trimmi Handball Cleaner. S týmto unikátnym produktom je možné hádzanársku loptu očistiť od štepu. Tretie miesto obsadia Andrea Uličná z Evanjelického gymnázia v Tisovci so želé čajom z granátového jablka.

Zároveň autori prvých šiestich nápadov dostali pozvánku na študentskú konferenciu JA Mladý líder 2018, ktorú pre najlepších študentov vzdelávacích programov tohto školského roka pripravuje nezisková organizáciaJunior Achievement (JA) Slovensko. Výsledky súťaže nájdete na www.firma.jaslovensko.sk/idea.

Víťaz súťaže JA Business Idea 2018 Daniel Ján Dečo, Gymnázium sv. Edity v Košiciach

Súťaž JA Business Idea je súčasťou programu JA Aplikovaná ekonómia, kde si študenti zakladajú študentské firmy. Školy sa môžu zapojiť do vzdelávacích programov JA Slovensko prostredníctvom online registrácie na webovej stránke www.jaslovensko.sk/vzdelavanieucitelov.

JA Firma

Vzdelávací program JA Firma savyučuje ako súčasť programov JA Aplikovaná ekonómia a JA Podnikanie v cestovnom ruchu II. Študenti si zakladajú skutočnú firmu, simulujúcu akciovú spoločnosť a musia prejsť všetkými krokmi podnikania od založenia, plánovania činnosti, cez marketingový prieskum trhu, vlastnú činnosť až po likvidáciu  firmy a rozdelenie zisku ku koncu školského roka.

Vďaka tejto praktickej skúsenosti, ktorá je medzi študentmi veľmi obľúbená, získavajú študenti možnosť aplikovať teoreticky nadobudnuté skúsenosti o fungovaní podnikateľského subjektu okamžite v praxi. Učia sa tak nielen ekonómiu, ale aj  byť zodpovednými,  vedieť sa rozhodovať viesť firmu.