MarketingPodnikaniePríbehyZaujímavosti xa Publikované 2. apríla 2017 zobraziť celý profil

Každý z nás už lúštil krížovky. Ale zamysleli ste sa nad tým, kto ich tvorí a ako to funguje, kým sa krížovka ocitne napríklad v časopise? Prečítajte si rozhovor s Miroslavom Mrázom zo Zlatých Moraviec, ktorý stojí za zrodom už stoviek krížoviek pre známe či menej známe časopisy a projekty. Aj Biznis klub s ním má skúsenosť. Pozrite si krížovku, ktorú Miroslav vytvoril pre nás. Nájdete ju nižšie.

Miroslav kedy vznikol tvoj záujem o krížovky? Ako a kedy si sa dostal ku tvorbe krížoviek?

Môj záujem o krížovky vznikol už v detstve. Priviedla ma k nim moja dnes už nebohá babka. Často sa vo svojom voľnom čase venovala lúšteniu krížoviek a postupne do tejto činnosti zapájala aj mňa. Učila ma krížovkárske výrazy a spolu sme si lúštením „cibrili mozgové závity“. Krížovky sa stali naším relaxom a ich lúštením sme dokázali stráviť aj celé hodiny.

Jedného dňa som uvidel v regionálnych novinách pozvánku na krížovkársko-hádankársky turnaj, ktorý sa konal v Zlatých Moravciach. Bolo to niečo nové, o čom som počul prvýkrát. Preto som sa rozhodol ísť na tento turnaj skúsiť lúštenie krížoviek súťažne.

Tam som sa dozvedel, že takéto turnaje v lúštení krížoviek sa organizujú pravidelne pod záštitou Slovenského zväzu hádankárov a krížovkárov v rôznych mestách na Slovensku. Navyše som zistil, že jeden z organizátorov bol môj známy a že v Zlatých Moravciach pôsobí komunita krížovkárov s vlastným krížovkárskym klubom. Keďže som rád lúštieval, dlho ma nebolo treba lámať a stal  som sa členom tohto klubu krížovkárov. Práve tu som sa dostal prvýkrát ku tvorbe krížoviek a vďaka tejto komunite krížovkárov som začal svoje krížovky neskôr publikovať v novinách.

Spomenieš si na tvoju prvú vytvorenú krížovku? Koľko mala chýb? 🙂

Svoju prvú krížovku som vytváral na konci roku 2007. Práve v tomto období som sa stal členom komunity krížovkárov u nás v Zlatých Moravciach. Pamätám sa, že jej tvorba šla veľmi ťažko. Formát A5 som vytváral skoro celý deň J (na porovnanie, dnes takýto formát krížovky vytvorím max. do 1 hodiny). Mala neskutočné množstvo chýb. Našťastie som mal po boku členov klubu krížovkárov, ktorí ma usmerňovali a radili mi na základe ich vlastných skúseností. Čiže nakoniec sa mi túto krížovku podarilo úspešne dokončiť a uverejnili mi ju v decembri 2007 v regionálnom dvojtýždenníku Slovenská brána. S týmito novinami spolupracujem dodnes.

S akými firmami si spolupracoval pri tvorbe krížoviek do dnes a kde všade nájdeme tvoje diela?

Spočiatku som robil krížovky prostredníctvom Slovenského zväzu hádankárov a krížovkárov (SZHaK) pre časopis TELE plus krížovky. Tiež som pár krížovkami prispel do kníh Krížovky z pohovky a Veľká kniha krížoviek, ktoré vznikli vďaka spolupráci autorov SZHaK z celého Slovenska. Neskôr som začal vyhľadávať spolupráce sám. Tvoril som krížovky napr. pre mobilného operátora O2, do novín Trnavský hlas (Trnava a okolie), pre zamestnanecký časopis SES Magazín (spoločnosť SES Tlmače), pre zamestnanecký časopis KOMPRESOR (spoločnosť Secop, s.r.o.), pre noviny Naše Žitavany (Žitavany), pre regionálny dvojtýždenník Slovenská brána (levická, zlatomoravská a novobanská oblasť) či najnovšie pre OZ Svetielko nádeje (Banská Bystrica) a pre váš Biznis klub.

Aktuálne rozbieham po dlhej dobe opäť spoluprácu s mobilným operátorom O2 a budem tvoriť krížovky do ich magazínu Sóda. Taktiež chystám spoluprácu so schránkovým dvojtýždenníkom Naše Vráble (Vráble).

Máš spočítaný počet krížoviek, ktoré si vytvoril?

Presný počet neviem, ale boli ich stovky.

Aké máš vzdelanie a čomu sa okrem tvorbe krížoviek pracovne venuješ? 

Vyštudoval som Aplikovanú informatiku na UKF v Nitre. Momentálne pracujem na TPP v jadrovej elektrárni Mochovce (dostavba 3. a 4. bloku) pre jednu taliansku spoločnosť ako Quality Junior. Mám na starosti tvorbu sprievodnej technickej dokumentácie (STD).

Od minulého roka mám popri zamestnaní živnosť. Začal som sa venovať tomu, čo ma naozaj baví – tvorbe krížoviek a tvorbe webových stránok v redakčnom systéme WordPress. Začal som sa zaoberať online podnikaním, online marketingom a zarábaním na internete. Inšpirujem sa pritom ľuďmi, ktorí už majú čosi za sebou a sú úspešní v podnikaní (Michal Kopecký, Peter Chodelka, Martin Mažár, Vladimár Rejholec, Miroslav Veselý …).  

Uživí ťa tvorba krížoviek? Ak to nie je tajné, koľko stojí tvorba krížovky + koľko času jej venuješ? 🙂

Krížovkami by sa dalo určite uživiť (za predpokladu že by som mal na ne neustále objednávky), ale môj hlavný príjem momentálne tvorí moje zamestnanie. Založil som si rodinu, ktorú musím zabezpečiť. Aj to je dôvod, prečo som si založil živnosť popri zamestnaní. Podnikaním si vytváram príjem navyše. Nevylučujem však, že jedného dňa skončím so zamestnaním a ostanem sa naplno venovať podnikaniu a tomu čo ma baví.

Cena krížoviek je u každého autora individuálna. Ohodnotí si ju podľa toho, na koľko si svoje „dielo“ cení. Ďalej na cenu vplýva napr. rozmer krížovky, formát dodania (Word, Excel, Corel Draw) a mnoho iného. Ja som väčšinu krížoviek robil zadarmo. Spočiatku som to mal ako záľubu, neskôr som to robil pre referencie, či pre budovanie si svojho mena. Sem tam som robil krížovky aj za peniaze, ale veľmi zriedka.

Platené spolupráce som začal riešiť až posledné obdobie. Pochopil som, že môj čas strávený nad krížovkami má cenu a dnes si ho viem patrične ohodnotiť.
Cena mojej krížovky začína na sume 20 € (formát A5). Zvyčajne ju mám vytvorenú do 1 hodiny. Aj to je však rôzne, záleží, čo si zákazník zvolí ako výsledok tajničky (vtip, citát, výrok, firemný slogan…) a ako rozložím legendové políčka. Podľa toho mám potom problém s križovaním slov a trápim sa J, alebo mi to naopak krásne „sadne“.

Ako by si zhodnotil biznis s krížovkami na Slovensku? Koľko ľudí sa tomu podľa Teba venuje? Pravdepodobne to bude malá skupina, ktorá sa isto dobre pozná.

Podľa mňa sú krížovky výborná téma na podnikanie a dovolím si povedať, že biznis s krížovkami je na Slovensku stále v plienkach. Lúšteniu krížoviek sa venujú masy ľudí, čiže v tomto smere je stále priestor na realizáciu a pomerne ľahko sa dá v tomto smere dosiahnuť úspech.

Nemám na mysli teraz iba tvorbu krížoviek do novín a časopisov, alebo pre firmy. Narážam skôr na webové projekty. Na Slovensku máme pár ľudí, čo spravili nejaký krížovkársky projekt pre širokú verejnosť. Máme online krížovkársky slovník, ktorý je vynikajúcou pomôckou pre lúštiteľov ale i autorov, ale taktiež pár projektov s online lúštením krížoviek. Stále je to však málo. Konkurencia je v tomto smere malá.

Čo sa týka autorov krížoviek, nie je ich veľa (odhadom do 200) a väčšina sa navzájom pozná. Celú krížovkársku komunitu zastrešuje Slovenský zväz hádankárov a krížovkárov. Ako som už spomínal, majú svoje krížovkárske kluby po celom Slovensku a spoločne organizujú súťaže v lúštení krížoviek pre širokú verejnosť v rôznych mestách

Miro a aké sú tvoje plány do budúcna?

Práve som spustil na subdoméne svoj osobný blog blog.miroslavmraz.com, kde plánujem písať o témach, ktorým sa venujem. Najbližšie dni mám v pláne spojazdniť na hlavnej doméne aj môj osobný prezenčný web, kde budem mať uverejnené základné info o mne,  svoje portfólio z podnikania a cenník služieb ktoré poskytujem.

Ďalej mám v pláne vytvorenie vlastného e-booku s krížovkami a v budúcnosti chcem spustiť veľký krížovkársky portál, kde by ľudia chodili relaxovať. Chcem pracovať na budovaní svojej vlastnej značky a vytváraní pasívneho príjmu.
Sľúbená krížovka pre Biznis klub. Stiahnúť si ju môžete tu -> biznisklub krizovka

autor: Miroslav Mráz