InšpiráciaPodnikanieRozhovory xa Publikované 24. júla 2019 zobraziť celý profil

Časy, kedy bol na trhu výber len z obmedzeného počtu tvarov či farieb keramického obkladu, sú už za nami. Napriek tomu, ešte aj dnes nachádzame v starších domoch rovnaké a typické keramické obklady – na toaletách, v kuchyni, v kúpeľni. Podľa toho ich vieme zaradiť aj do určitého obdobia.

Ponuka na dnešnom trhu sa už výrazne zmenila a zákazník má na výber naozaj zo širokého spektra typických či atypických keramických obkladov od sériovej výroby, drahého a značkového dovozu až po ručnú tvorbu presne na mieru. V dnešnom rozhovore si predstavíme rodinný podnik, kde sa tvorí keramický obklad na mieru nadizajnovaný tak, že v obchodoch ho nekúpite. Zapamätajte si značku MMOSAICS – ešte budete o nej veľa počuť a kochať sa jej nádhernou výrobou.

1. Môžete sa nám predstaviť – kto ste a kto stojí za značkou MMOSAICS a kedy vznikla?

Volám sa Martin Manik a som zakladateľ, majiteľ a „hlavný keramikár“ značky MMOSAICS. Presne ste to vystihli v úvode – sme rodinný podnik a 95% aktivít okolo nášho podnikania si riešime sami s manželkou za pomoci našej rodiny, čím mám na mysli samotnú výrobu, tvorbu a správu webstránky, budovanie značky na sociálnych sieťach, vedenie účtovníctva, atď.

Značka MMOSAICS ako taká vznikla v roku 2016, pokiaľ ako oficiálny vznik berieme do úvahy vymyslenie názvu, zaregistrovanie webovej domény a rozbehnutie všetkých marketingovo – komunikačných aktivít. Naše začiatky výroby ale prišli ešte skôr, v roku 2012 sme kúpili prvú pec na vypaľovanie keramiky a doslova doma na kolene (… rozumej na konferenčnom stolíku v obývačke) vyrezali prvé kusy našich kachličiek. Putovali ako vianočný darček rodine môjho staršieho brata a vyrobil som z nich držiak na kľúče.

2. Aké služby ponúkate a čo všetko nájdeme vo vašom portfóliu?

Spočiatku sme mali predstavu, že budeme vyrábať iba keramické obklady. Ako prvé sme začali vyrábať tzv. „obklady „klasik“– moderné kachličky netradičných tvarov, ako sú napríklad rybie šupiny, diamanty, vlny a pod., a neskôr sme portfólio rozšírili aj o vzorované kachličky robené metódou „cuerda seca“– tzv. čierna linka.

Z tejto rady pochádzajú aj naše „srdcové“ kachličky s motívom slovenskej ľudovej výšivky, ktoré si získali aj veľkú priazeň našich fanúšikov. Zákazníci sa na nás ale postupne obracali s tým, že už majú obložené všetko, čo si v byte/ dome/na chalupe mohli dať obložiť, a hľadajú nejaké využitie našich kachličiek v „menšom rozsahu“.

Tak sme začali ponúkať menšie produkty, ktorých hlavným prvkom boli naše kachličky – napríklad kávové stolíky, podložky pod kávovar, mozaikové obrazy a pod. Stále sa však bavíme o kachličkách, len v inom finálnom prevedení.

Ku kachličkám sme začali vyrábať dekoračné listely, čím sme dodali našim projektom úplne iný šmrnc, keďže nie všetci zákazníci si žiadali ako ukončenie obkladu iba zaglazúrované hrany kachličiek a my sme zas hľadali krajšiu alternatívu k hliníkovým či iným lištám dostupným v bežných obchodoch.

Stále viac zákazníkov sa nás pýtalo, či obklad aj sami inštalujeme. Po pár negatívnych skúsenostiach s prácou obkladačov sme sa teda rozhodli, že minimálne v rámci okolia Bratislavy budeme naše kachličky v prípade záujmu ponúkať formou projektu „na kľúč“ – teda od výroby samotného obkladu, nalepenia na inštalačnú fóliu až po orezanie na mieru a finálnu inštaláciu na mieste.

I keď sme zákazníkom predtým dávali jasné inštrukcie pre obkladačov, tak ten zmysel pre detail pri inštalácii nám zvyčajne vo finále chýbal – hlavne pri farebných, mozaikových projektoch. Mám na mysli napríklad „párovanie“ farebných kachličiek v rohu, aby na seba po orezaní farby ďalej nadväzovali a podobne.

Priznám sa, že ku každému projektu, ktorý prejde našimi rukami, máme vďaka tej pridanej hodnote ručnej práce úplne iný vzťah, ako má človek k obkladom z bežného obchodu, a preto si na takéto detaily pri inštalácii potrpím asi trochu viac ako bežný obkladač. Vo výsledku sme potom oveľa spokojnejší aj my, ale hlavne náš zákazník.

3. Čo vás priviedlo k myšlienke vyrábať keramické obklady na mieru? Neľutujete dnes toto rozhodnutie?

Z bežnej event-managementovej a projektovej práce, ktorú som predtým robil, som bol už unavený a hlavne ma táto práca extrémne psychicky vyčerpávala. Vždy som túžil vyrábať nejaký produkt, ktorý má iba malé obmedzenia. Taký, ktorý by spĺňal moje požiadavky na podnikanie a aj by ma jeho výroba bavila a napĺňala aj po kreatívnej stránke.

A toto všetko sa zhmotnilo v keramike ako spojení všetkých živlov prírody – zeme, ohňa, vody a vzduchu. V čase, kedy som sa „rozhliadal“, čo ponúka v tomto smere náš trh, takýto produkt u nás neexistoval. Rozhodovanie bolo preto o to jednoduchšie a rýchlejšie a určite ho neľutujem.

Nedávno sme mali jednu diskusiu, v ktorej padla otázka, čo by som chcel robiť, keby som mal nekonečne veľa peňazí a fakt by som mohol robiť, čo by som chcel. A ako som nad tým rozmýšľal, tak by som vlastne chcel ostať pri tom, čo vlastne tera zrobím – výroba kachličiek.

4. Aké je to podnikať v tomto smere na Slovensku? Predsa len bavíme sa o produkte, ktorý mnoho ľudí uprednostní a kúpi rovno v obchode, kde vidia vzor a nemusia na nič čakať. Rozdiel je určite aj v cene?

Otázka je na mieste a to je aj jedna z tých zložitejších úloh. Určite to nie je jednoduché, musíte si nájsť zákazníka, ktorý vie oceniť ručnú prácu a chápe, akým výrobným procesom kachlička prešla. Tešíme sa, že tak ako aj pri iných veciach, tak aj trendy v bývaní sa postupne menia a Slováci už nehľadia iba na cenu.

Kachličky si vyberajú na dlhý čas a preto sú ochotní do nich aj trochu zainvestovať a kúpiť si domov „kachličky s príbehom“ . Keď si to človek prepočíta, tak meter štvorcový našich kachličiek stojí 195,- EUR vrátane DPH. Mali sme už napríklad klienta, ktorý sa rozhodoval medzi našimi kachličkami alebo farebným sklom ako kuchynskou zástenou a vychádzalo to cca rovnako. Na našu radosť – rozhodol sa pre naše kachličky.

5. S čím vás najčastejšie kontaktujú zákazníci? Dokážete vyhovieť všetkým ich náročným požiadavkám?

Máme za sebou niekoľko úspešných spoluprác s architektmi, ktorým sa občas stáva, že popustia uzdu svojej fantázii a po precitnutí zistia, že kachličky z ich náčrtu vlastne nie je možné zohnať v bežnom obchode v požadovanom rozmere či farbe. A to je práve naša silná stránka – dokážeme vyrobiť obklady skutočne na mieru.

Obracajú sa na nás klienti, ktorí nekladú medze svojej fantázii a neboja sa experimentov s farbami a svoje príbytky si doslova ozdobia našimi kachličkami v šesť a viac farebných kombináciách, ale aj takí, ktorí preferujú umiernené tóny kachličiek, ale v prevedení nezvyčajných tvarov.

6. Máte nejaký projekt, na ktorý ste výnimočne hrdí? Čo všetko obsahoval a aká bola jeho realizácia?

Priznám sa, že nemáme taký projekt, keďže ako som spomínal už predtým, ku každému jednému projektu máme špecifický vzťah a s každým sa nám spája konkrétny klient a konkrétny príbeh. Keby ste ma zobudili o polnoci a ukázali mi fotku niektorej našej realizácie, tak vám ho celý prerozprávam.

7. Určite vás oslovilo na spoluprácu aj mnoho stavebných developerov / firiem – aké máte skúsenosti s nimi? (Vieme ako to na Slovensku v tomto segmente chodí – či ste mali nepríjemné skúsenosti)

Musím si zaklopať, ale zatiaľ našťastie nemáme nejakú negatívnu skúsenosť. Naše kachličky nie sú produkt, ktorý sa dodáva developerom v stovkách metrov štvorcových týždenne. Zatiaľ 🙂

8. Pre aké vzory či farby sa zákazníci najčastejšie rozhodujú?

Z tvarov najviac vedú rybie šupiny, diamanty a šesťuholníky a potom štvorce v prevedení vzorovaných „cuerda seca“ motívov, hlavne motív Barcelona. Smejeme sa, že aj keď sme napríklad aj tento rok priniesli novinky v podobe ďalších tvarov, tak zákazníci aj tak stále ostávajú verní tým, s ktorými sme začínali.

Výber farieb je čisto individuálna záležitosť a úplne v tomto smere platí pravidlo „sto ľudí – sto chutí“ – jedna časť klientov preferuje viac farebné „mozaiky“, druhá časť temperamentné efektné glazúry, ako napríklad ohnivá oranžová či ohnivá červená a ďalšia časť uprednostňuje jemné neutrálne tóny. Našťastie, vďaka rôznorodosti keramických glazúr môžem povedať, že dokážeme vyhovieť každému.

9. Vo všetkom existujú nejaké trendy (veľkosť, farby, vzory). Ako je to u vás? Čo „ide“ tento rok prípadne, čo bude budúci rok „IN“?

Priznám sa, že takéto krátkodobé trendy sme zatiaľ nepostrehli. Pantone vyhlasuje každý rok farbu roka – predtým to bola Ultra Violet, tento rok je to tzv. Living Coral, ale my sme nezaznamenali nejaký výrazný dopyt v nadväznosti na tento trend. Asi to bude súvisieť aj s tým, že zákazníci si obklady kupujú na dlhú dobu, tak si skôr interiér doplnia drobnými doplnkami v týchto aktuálne trendových farbách aj podľa dostupnosti sortimentu v obchodoch.

Fotogaléria k článku: