EkonomikaPriemysel xa Publikované 21. októbra 2022 zobraziť celý profil

Analýza Allianz Trade ukázala, že sa vo svete vyrobilo o 18 miliónov vozidiel menej a dôvodom je, že automobilový priemysel najviac trpel nedostatkom čipov. Situácia je obzvlášť kritická v Európe, na rozdiel od Číny či Severnej Ameriky.

Európsky automobilový sektor bol globálnou krízou v oblasti polovodičov zasiahnutý najviac. Analytici poisťovne pohľadávok Allianz Trade odhadujú, že to bude Európu v rokoch 2021 a 2022 stáť približne 100 miliárd eur.

Dopyt sa obnovil rýchlejšie

Výrobcovia automobilov a dodávatelia automobilového priemyslu, ktorí sa na začiatku pandémie pripravovali na ťažké časy, reagovali výrazným znížením zásob a objednávok polovodičov. „Dopyt po automobiloch sa však v druhej polovici roku 2020 obnovil rýchlejšie, ako sa očakávalo. Predstavitelia tohto odvetvia rýchlo zistili, že výrobcovia čipov presunuli svoje výrobné kapacity na iné trhy s rastúcim dopytom, ako sú počítače a dátové centrá, pričom pre automobilový  sektor ponechali len malú kapacitu,“ uviedol Peter Mucina, riaditeľ Allianz Trade na Slovensku.

Takmer dva roky po prvých signáloch nedostatku polovodičov zostáva výroba áut hlboko pod úrovňou z roku 2019, pričom globálny nedostatok čipov do automobilov spôsobil kumulatívny výpadok 18 miliónov vozidiel na celom svete. Situácia je horšia v Európe, kde na rozdiel od Číny alebo Severnej Ameriky klesla výroba vozidiel v roku 2021 na bezprecedentné minimum 13 miliónov vozidiel. 

Zraniteľná Európa

Zraniteľnosť Európy je nepríjemnejšia o to viac, že výroba väčšiny automobilových čipov sa spolieha na dobre zavedené výrobné technológie. Výpočtové alebo pamäťové čipy nachádzajúce sa v smartfónoch a počítačoch využívajú najmodernejšie výrobné technológie („uzly“), ktoré sa nachádzajú iba na Taiwane a v Južnej Kórei. Automobilové čipy sa na rozdiel od nich spoliehajú na vyspelé uzly predstavené v 90. rokoch a na začiatku 21. storočia.

Článok pokračuje pod reklamou

Z analýzy Allianz Trade, ktorá porovnáva produkciu v rokoch 2021 a 2022 s úrovňou v 2019, vyplýva, že už v roku 2021 došlo v EÚ k strate viac ako 50 miliárd eur, čo zodpovedá 0,4 % HDP regiónu. Za predpokladu, že sa európska výroba v roku 2022 zníži o ďalšie 1 %, mohlo by dôjsť k strate ďalších 47 miliárd eur, čo predstavuje celkovo 98 miliárd eur. Najvýraznejšiemu dôsledku čelí Nemecko (strata 47,5 miliárd eur v pridanej hodnote v rokoch 2021 a 2022).

Z dlhodobého hľadiska budú európske dodávateľské reťazce naďalej ohrozené, keďže polovodiče sa stanú všadeprítomnými.

Zdroj: Allianz Trade / úprava redakcia

O Allianz Trade
Allianz Trade je svetovým lídrom v poistení pohľadávok a uznávaným špecialistom v oblasti záruk, inkasa, štruktúrovaných obchodných úverov a politického rizika. Naša vlastná informačná sieť analyzuje denné zmeny v solventnosti viac ako 80 miliónov spoločností.