Finančná správa pripravuje balíček opatrení na zjednodušenie elektronickej komunikácie. Počet elektronických podaní sa každoročne zvyšuje. Od januára 2018 sa rozšírila elektronická komunikácia na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri, od 1.júla 2018 sa rozšíri aj na všetky fyzické osoby podnikateľov.
Termín na podanie daňového priznania k dani z príjmov (3.apríl 2018) sa blíži
Finančná správa každoročne prijme približne 1,2 mil. daňových priznaní. Minulý rok bolo 280 tisíc z nich podaných elektronicky. Tento rok sa počet elektronických podaní ešte zvýši – o všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri, čo predstavuje približne 60 000 nových elektronicky komunikujúcich subjektov. „Tento rok je zároveň posledný rok, kedy budeme mať viac papierových ako elektronických podaní daňových priznaní. Od júla sa totiž k elektronickej komunikácii pridá ďalších približne 350 tisíc fyzických osôb podnikateľov,“ povedal prezident finančnej správy František Imrecze.
Aj najnovšie štatistiky dokazujú, že splnenie si tejto svojej daňovej povinnosti si daňové subjekty odkladajú na posledné dni, aj keď v menšej miere ako v minulom roku. Finančná správa zatiaľ eviduje 35% DP DPPO, 53% DP DPFO (typ A) a 45% DP DPFO (typ B) z celkového očakávaného počtu.
Práve vzhľadom na koncomesačný nápor finančná správa pripravila viaceré proklientske opatrenia: rozšírenie miest na preberanie daňových priznaní, posilnené úradné hodiny na daňových úradoch, predĺženie prevádzkových hodín na Call centre finančnej správy, pokračovanie v projekte mobilných kancelárií na Ševčenkovej ulici v Bratislave a pod.
Finančná správa však pripravuje aj ďalšie proklientske opatrenia
Ich cieľom bude uľahčiť elektronickú komunikáciu s finančnou správou pre všetky fyzické osoby podnikateľov (registrovaných na dani z príjmu a podnikajúcich v zmysle Obchodného zákonníka), ktorým vznikne povinnosť komunikovať s finančnou správou do 1.júla 2018.
Finančná správa v tomto smere pripravuje redizajn portálu (napr. zjednodušenie označení), vytvorenie pracovnej skupiny z expertov FS, účtovníkov, daňových poradcov a živnostníkov, ktorej cieľom bude naplánovať zjednodušenie procesu registrácie (s potenciálom zavedenia automatickej autorizácie pre DS bez autorizovaného zástupcu). Finančná správa pripravuje pre fyzické osoby podnikateľov školenia, informačné materiály a video návody, špecializované letáky, kampaň na sociálnych sieťach či špecializovaný newsletter. Spolupracovať bude aj s profesijnými organizáciami (napr. SAMP).
„Našim cieľom je uľahčiť elektronickú komunikáciu s finančnou správou fyzickým osobám podnikateľom, pretože častokrát nedisponujú takými technickými kapacitami ako právnické osoby a navyše väčšinou podávajú daňové priznania sami bez autorizovaného zástupcu,“vysvetlil prezident finančnej správy František Imrecze.
Tabuľka: Porovnanie počtu podaných daňových priznaní k dani z príjmov k 23.marcu 2017 a 2018:
Stav k 23.3.2017 | Stav k 23.3.2018 | |
DPPO | 47 422 | 50 376 |
DPFO (typ A) | 179 597 | 222 759 |
DPFO (typ B) | 130 239 | 179 907 |
zdroj: Finančná správa