Martina Valachová tesne pred 50-kou zistila, že na trhu práce pre ňu nie je miesto. Väčšinu života pôsobila vo vedení rôznych firiem a viedla projekty. Pred 50kou sa napokon rozhodla pre vlastné podnikanie.
Vedie vlastnú agentúru JUICY a založila Inšitút trvalého rozvoja 40plus, ktorý aj vďaka Online Magazínu 40plus.sk prináša denne informácie pre ľudí v najlepších rokoch. Počas prvej vlny korony prišla o zákazky. Nezaháľala a efektívne využila čas napísaním knihy Kam miznú vaše peniaze, ktorá sa nedávno dostala aj na pulty kníhkupectiev.
Rozhodol som sa vyspovedať ženu plnú energie a nápadov, pretože je príkladom adaptability, tak potrebnej v dnešných časoch …
Martina, vy ste sa na začiatku svojej kariéry venovali financiám a účtovníctvu. Máte to vyštudované?
Dobrá otázka. Podľa toho, čo sa považuje za slovo „vyštudované“? Bola som hodená do vody a tesne po materskej som dostala príležitosť prejsť z malého chodníka na diaľnicu. Nešlo však o protekciu. V tej dobe som mala výbornú angličtinu. Písal sa rok 1996. Po anglicky vedel málokto a zahraničná firma hľadala človeka, ktorý sa rýchlo zorientuje v problematike pričom hlavnou podmienkou bola práve výborná znalosť jazyka. Obe požiadavky som spĺňala a začal proces učenia.
Dostala som totiž za úlohu viesť aj účtovníctvo. Na pár mesiacov to zo začiatku ťahala externá spolupracovníčka a ja som sa popri nej učila. Zároveň som si urobila aj rekvalifikačný kurz účtovníctva pre podnikateľské subjekty. Cítila som, že potrebujem vedieť viac, preto som sa prihlásila aj na City University a ukončila som Finančný manažment. Nešlo o klasickú vysokú školu. Dalo sa študovať tzv. modulovo.
Vedeniu účtovníctva som sa venovala aj v rámci manželovho podnikania a viac ako 5 rokov som spolupracovala aj ako asistent audítora a daňového poradcu. Myslela som si, že financie budú môj smer. Potom som však začala pociťovať nespokojnosť, pretože som skôr extrovert. Mám rada komunikáciu a ľudí. Tak niekedy okolo 32 rokov som presedlala na obchod a marketing.
Článok pokračuje pod reklamou
To je celkom skok a iná oblasť. Ako ste to celé zvládali? Účtovníctvo a marketing sú veľmi rozdielne povolania.
Áno, priznávam. Keď som povedala v personálnych agentúrach, že chcem zmeniť smer, nerozumeli tomu. Bol to celkom ťažký boj, no išla som do toho. Už vo veku 30plus som bola „zaškatuľkovaná“.
Napokon som však dostala príležitosť ako radový obchodník, kde som sa učila novým veciam a zároveň som sa venovala aj obchodu. O dva roky neskôr som už viedla obchodné a potom aj marketingové oddelenie vo firme zameranej na obchodovanie s cennými papiermi a finančnými produktmi. Po druhej materskej som sa venovala obchodu a neskôr som viedla obchod a marketing vo vydavateľstve Star Production, pôsobila som aj v spoločnosti Elesko. Keď som z posledne menovanej firmy odišla, začala som dostávať signály, že už mám dosť rokov a zamestnať ma podľa mojich predstáv nebude jednoduché.
Som stará! A bisťu. Tak toto sme tu ešte nemali
Zaskočilo ma to. Dozvedela som sa, že „som stará! A bisťu. Tak toto sme tu ešte nemali“, hovorila som si. Padlo preto rozhodnutie, že sa pustím už iba do vlastných projektov a podnikania. No a popritom všetkom som založila aj Inštitút Trvalého rozvoja 40plus, kde sa venujeme okrem iného aj témam diskriminácie na pracovnom trhu. Taktiež pripravujeme projekt Stážista po 40-ke. Chceme slovenským zamestnávateľom ukázať, že vek je len číslo a neplatí to iba v kozmetickom priemysle.
Na úvod rozhovoru som dal informáciu o adaptabilite. Počas prvej vlny korony ste tak, ako mnohí prišli o zákazky. Vy ste však nezačali piecť „kváskový chlieb“, ako väčšina národa. Vy ste rovno napísali knihu! Ako k tomu prišlo?
Ono to bolo tak, že najprv som sa zrútila. A to doslova. Trvalo to dva dni. Všetci ma upokojovali a nechápali, prečo som zronená z toho, že budeme 2 týždne doma. Ja som ale vedela, že to budú mesiace, ak nie roky! Cítila som to v kostiach. No a v správach išla dookola informácia, že viac ako 80% ľudí na Slovensku nemá rezervy ani na 3 mesiace života.
Do večera som mala napísaný úvod a prvú kapitolu.
Zdalo sa mi to až neuveriteľné. Ja som totiž bola od detstva vedená k rozumnému narábaniu s peniazmi. Keď som prezradila známej, ako to celý život robím, tak ma povzbudila k napísaniu knihy. Najprv mi to pripadalo čudné. Veď to musí vedieť každý. Nuž ale do večera som mala napísaný úvod a prvú kapitolu, ktorú som poslala Soni Borušovičovej, ktorá je jednou za najlepších editoriek na Slovensku.
Jej odporúčanie bolo jasné. PÍŠ KNIHU. Keď vám toto povie editorka Matkinoviek, tak vás to rozhodne posmelí… Kniha je už na svete a darí sa jej dobre. Okrem môjho autorského textu sú v nej aj bonusy od Veroniky Boškovej, ktorá zároveň navrhla aj obálku a grafiku, ale aj od psychológa Martina Milera, koučky a poradkyne pre životný štýl Nely Sullens a ďalších.
Teším sa, že mi píšu aj mnohí moji rovesníci, ktorí ju kupujú ako darček svojim deťom, dnešným tridsiatnikom, ktorí prepadli spotrebnému spôsobu života a rodičia im často zbytočne dohovárajú. Kniha sa tak stáva tzv. treťou osobou, ktorá vie prehovoriť tam, kde doma vy sami nie ste prorokom…
Knihu ste si vydávala sama. Je to zložitý proces? Nemali ste obavy?
Možno tento rozhovor bude čítať aj niekto, kto pracuje vo vydavateľstve a možno by ma od toho pred časom odhováral. Ja som ale mala informácie od Soni Borušovičovej, ktorá zároveň vedie Literárny dom a učí ľudí, ako si vydať knihu. Brala som to ako výzvu a zároveň som nechcela, aby mi niekto do knihy zasahoval a menil moju prvotnú myšlienku. Predsa len, som prvoautor a neviem, čo by sa v procese produkovania knihy cestou stalo. Chcela som to mať pod vlastnou taktovkou. Bol to môj projekt počas korony.
Samozrejme mám výhodu, pretože moji čitatelia v rámci magazínu 40plus ma poznajú a venujem sa aj marketingu. Preto som si vedela predstaviť, že aj za pomoci tímu, ktorý som už spomenula, sa to zvládnuť dá. Našla som si dobrého tlačiara a ten mi pomohol odporučiť skvelého distribútora. Išlo to celkom hladko. Knihu si teda predávam na vlastnom eshope www.budeakonebolo.sk a tiež je vo všetkých kníhkupectvách. Tie sú síce teraz viac menej zatvorené, ale knihe sa darí vďaka online predaju.
Máme tu druhú vlnu Martina. Aký bude výsledok po tomto období? Píšete ďalšiu knihu?
(smiech)… a viete, že nad tým rozmýšľam? Nechcem však samozrejme predbiehať. Teraz mám dosť agentúrnej práce, pretože klienti vedia, že „korona vlny“ asi budú pokračovať a sú si vedomí, že marketing sa nedá odstrihnúť navždy. Ja som aj oficiálny konzultant SBA, tak aj v rámci toho je dosť práce, pretože podnikatelia potrebujú konzultovať hľadať nové cesty a inšpirácie. Tak uvidíme, čo prinesie najbližšie obdobie.
Čo by ste chceli v závere odkázať ľuďom 40+, ktorí prišli o prácu alebo sú diskriminovaní za svoj vek?
Nikdy sa nevzdávajte. Napíšte si na papier čo viete a čo chcete robiť. Napíšte si aj to, čo robiť nechcete. Ak sa neodvážite podnikať, využite služby koučov a poradcov. Robili sme prieskum z ktorého vyplynulo, že o služby odborníka požiada pri strate zamestnania necelých 20% ľudí. Pritom ich služby nie sú predražené.
My v rámci Inštitútu máme na našom webe www.40plus.sk aj online poradňu s Dagmar Polievkovou, môžete sa spýtať anonymne. Robím aj podcast ODZNOVA a tam sa tiež často venujeme témam, ako ustáť obdobie 40plus a aj túto dobu … (sme dostupní aj na všetkých podcastových platformách – Spotify, Applepodcast, Googlepodcast, Podbean a ďalších). Nikdy nie je neskoro, aby ste si plnili svoje sny. A sny o dobrej práci nie sú výnimkou.
Väčšina milionárov na svete zbohatla vo veku 50 rokov. Poďte do toho s otvorenou mysľou!