Daňové priznaniePodnikanieÚčtovníctvo xa Publikované 13. marca 2020 zobraziť celý profil

Finančná správa odporúča svojim klientom elektronickú komunikáciu. Elektronicky komunikovať s finančnou správou môže ktokoľvek, nielen povinne elektronicky komunikujúce právnické a fyzické osoby – podnikatelia. Elektronická komunikácia s finančnou správou šetrí čas a svoje daňové povinnosti klienti vybavia z pohodlia domova, bez potreby fyzicky navštíviť úrad finančnej správy. Na Slovensku okrem toho existuje aj zákonná možnosť odložiť si podanie daňového priznania bez udania dôvodu o tri mesiace, resp. o šesť mesiacov v prípade príjmov zo zahraničia.

Elektrická komunikácia nemala nikdy väčší význam ako dnes 

V súvislosti so snahou vyhýbať sa lokalitám s väčším počtom ľudí dáva finančná správa do pozornosti možnosť elektronickej komunikácie. S finančnou správou komunikuje elektronicky už približne 740 tis. fyzických a právnických osôb. Využívať takúto formu komunikácie, bez potreby priamej návštevy pracovísk finančnej správy, môže však ktokoľvek.

Finančná správa zároveň pripomína, že tie osoby, ktoré s finančnou správou nemusia komunikovať elektronicky a napriek odporúčaniam si ani nechcú elektronickú komunikáciu s finančnou správou zriadiť, môžu daňové priznanie poslať aj poštou, kuriérom alebo si podanie daňového priznania odložiť. Zákon umožňuje odloženie o tri mesiace, resp. aj o šesť mesiacov v prípade, ak mali príjem zo zahraničia. Stačí na to vyplniť jednoduché oznámenie, ktoré je dostupné na portáli finančnej správy a oznámiť túto skutočnosť finančnej správe do 31. marca 2020 (vrátane).

Finančná správa upozorňuje, že odložiť si podanie daňového priznania o tri mesiace si môže ktokoľvek (fyzické aj právnické osoby) bez udania dôvodu a finančná správa takéto oznámenie akceptuje. Oznámenie o odložení daňového priznania doručujú povinne elektronicky komunikujúce osoby finančnej správe elektronicky, pre ostatných existuje možnosť zaslať oznámenie prostredníctvom pošty, kuriérom či doručiť na daňový úrad.

Elektronicky komunikovať s finančnou správou sú klienti zvyknutí už od roku 2014, od júla 2018 je elektronická komunikácia s finančnou správou povinná pre všetky fyzické osoby podnikateľov. V prípade právnických osôb ide o platiteľov DPH a právnické osoby zapísané v obchodnom registri, v prípade fyzických osôb musia byť splnené dve podmienky: musí ísť o fyzickú osobu registrovanú na dani z príjmov na daňovom úrade a zároveň musí byť podnikateľom podľa obchodného zákonníka. Pre ostatné subjekty je elektronická komunikácia s finančnou správou dobrovoľná.