eKasaEkonomikaPodnikanieÚčtovníctvo xa Publikované 17. decembra 2019 zobraziť celý profil

Len približne dva týždne zostávajú pre pripojenie sa k eKase podnikateľom, ktorí ešte eKasu nemajú. Finančná správa bude hneď v januári kontrolovať tých podnikateľov, ktorí eKasu mať nebudú a napriek tomu budú prijímať platby a evidovať tržby. Pokuta sa môže vyšplhať až na 20 000 eur, hrozí aj strata živnostenského oprávnenia.  

eKasa – čas sa kráti

Finančná správa avizuje prísne kontroly dodržiavania zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice (zákon č. 289/2008 Z. z.). „Počas prvých januárových dní sa vyberieme na kontrolu k tým podnikateľom, u ktorých budeme vidieť, že si eKasu nezaobstarali a napriek tomu majú prevádzky otvorené a prijímajú tržby. A budeme naozaj nekompromisní,“ povedal generálny riaditeľ sekcie boja proti podvodom a analýzy rizík finančnej správy Ladislav Hanniker.

Finančná správa upozorňuje, že nepripojenie sa k systému eKasa môže podnikateľov v novom roku vyjsť draho. Najnižšia pokuta sa totiž pohybuje na úrovni 330 eur, za opakované porušenie hrozia násobky. Pokuty sa môžu vyšplhať až na 20 000 eur, prípadne hrozí odňatie živnostenského oprávnenia.

Od 01. januára 2020 už nebude existovať výnimka pre neudeľovanie pokút podnikateľom, ktorí ešte v súčasnosti eKasu nemajú. Ak sa však niekto nepripojí do 01. januára 2020, nebude to automaticky problém, avšak len v prípade, ak bude prevádzka zatvorená. Problém bude, ak bude prevádzka fungovať a podnikateľ v prevádzke bude vydávať pokladničné doklady a teda evidovať tržbu mimo eKasy.

Máme informácie, že niektorí podnikatelia začnú svoje podnikanie až neskôr v januári, resp. budú niektoré prevádzky z dôvodu dovoleniek a inventúr začiatkom januára zatvorené. V takom prípade si musia podnikatelia eKasu zriadiť do termínu otvorenia a nemusí sa tak stať hneď k 1.januáru,“ vysvetlil Hanniker.

Finančná správa však jednoznačne odporúča, aby si nepripojení podnikatelia zaobstarali eKasu čo najskôr

Kapacity dodávateľov online registračných pokladníc a servisných technikov môžu byť  rezervované dopredu. „Na druhej strane, existujú riešenia, ktoré sa dajú využiť v prípade, ak by konkrétny dodávateľ pokladnice nevedel zabezpečiť pre svojho klienta eKasu do konca roka. Jedným riešením je virtuálna registračná pokladnica. Druhým riešením je zmena dodávateľa. Na trhu totiž existujú desiatky iných dodávateľov,“ dodal Hanniker. Finančná správa totiž do dnešného dňa udelila už 47 certifikácií. Kompletný zoznam certifikovaných riešení je dostupný na portáli finančnej správy.

zdroj: FS SR