Apríl až jún sú mesiace, kedy sú zákazníci najviac disciplinovaní pri platení faktúr. Týka sa to platobného správania sa v západnej ako aj východnej Európe. Podľa reprezentatívnej štúdie „European Payment Practices 2019“ skupiny EOS, európske spoločnosti zaznamenali v druhom kvartáli roka len 2 percentá oneskorených platieb. V ostatnom období to bolo 6 až 7 percent úhrad po termíne.
Tri štvrtiny respondentov však v prieskume uviedlo, že načasovanie nehrá rolu z pohľadu akumulácie neskorých platieb.
Načasovanie úhrad po termíne splatnosti
Ak sa bližšie pozrieme na Slovensko, rozdiely v platobnej disciplíne z hľadiska časového obdobia nebadá 79 percent oslovených spoločností. Pre tých, ktorí rozdiely vidia, bola horšia druhá polovica roka (júl až december, zhodne po 6 % neskorých platieb v oboch kvartáloch). Počas druhého kvartálu u nás firmy zaznamenali len 2 percentá úhrad po termíne. Január až marec to bolo 5 %.
„Zlá platobná disciplína zákazníkov môže vážne skomplikovať chod podnikania a v krajnom prípade aj ohroziť existenciu danej firmy. Odporúčam preto obrátiť sa na spoločnosti zaoberajúce sa správou a manažmentom pohľadávok, ktoré vám ochotne pomôžu v prípade problémov s oneskorenými úhradami faktúr,“ poznamenal Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko.
Niekoľko „naj“ v európskych krajinách:
- medzi západoeurópskymi krajinami sa najviac neskorých platieb (14 %) nahromadilo v období júl – september v Dánsku,
- rovnako v Dánsku bolo najmenej platieb po termíne v apríli až júni (0 %),
- spomedzi krajín vo východnej Európe bolo najviac neskorých úhrad v júli až septembri v Slovinsku ( 20 %),
- Slovinsko malo tiež najmenej názorov, že načasovanie rolu nehrá (48 %)
- žiadne rozdiely z časového hľadiska nebadá najviac respondentov v rámci celej Európy v Poľsku (81 %).
O prieskume „European Payment Practices“:
Prieskum skupiny EOS s názvom „European Payment Practices“ (Európske platobné postupy) analyzuje vzťahy medzi platobnými zvyklosťami, podmienkami a vplyvom peňažných tokov na európsku ekonomiku a spoločnosť. Nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS na jar 2019 opäť v mene skupiny EOS oslovil odborníkov z európskych krajín v rámci prieskumu a opýtal sa ich na miestne platobné zvyklosti.
Tento prieskum je jedinečný, nielen čo sa týka množstva – 3 400 spoločností v 17 európskych štátoch, ale aj pokiaľ ide o zameranie na firemnú klientelu. Predmetom analýzy sa stali názory odborníkov na manažment pohľadávok zo spoločností, ktoré majú ročné príjmy v priemere 28 milión eur s počtom zamestnancov 180.
Na otázky o svojich skúsenostiach s platbami, hospodárskom vývoji krajiny a rizikách v manažmente pohľadávok odpovedalo po 200 firiem z Nemecka, Dánska, Belgicka, Švajčiarska, Veľkej Británie, Španielska, Francúzska, Poľska, Slovenska, Českej republiky, Slovinska, Chorvátska, Maďarska, Bulharska, Ruska, Grécka a Rumunska.
O spoločnosti EOS Group:
Spoločnosť EOS Group je jedným z popredných medzinárodných poskytovateľov finančných služieb na mieru. Jej hlavnou činnosťou je správa a manažment pohľadávok. S počtom zamestnancov viac ako 8 000 zaisťuje finančnú bezpečnosť pre svojich približne 20 000 zákazníkov v 26 krajinách po celom svete, a to prostredníctvom viac ako 60 dcérskych spoločností vrátane Slovenska.
V rámci medzinárodnej siete partnerských spoločností EOS Group ponúka svojim zákazníkom služby vo viac než 180 krajinách na všetkých kontinentoch. Jej kľúčovými sektormi sú bankovníctvo, poisťovníctvo, sieťové odvetvia, telekomunikácie, zásielkový predaj a e-commerce.
Viac informácií nájdete na: www.eos-solutions.com