EkonomikaInšpiráciaMarketingPodnikanie xa Publikované 8. januára 2020 zobraziť celý profil

Spoločnosť Acan nepoložili na lopatky ani nadnárodné korporácie. Pre niekoho metla ľudstva, pre niekoho príjemný spoločník na jemné povznesenie nálady a pre niekoho biznis. To všetko je alkohol. Pre majiteľov spoločnosti Acan Premuim Spirits, ktorá sa zaoberá dovozom exkluzívneho alkoholu, je to však aj vášeň a výzva.

V obchodovaní s alkoholom si vybrali veľmi špecifickú, dalo by sa povedať aj výnimočnú cestu. Na nej ide, samozrejme, aj o kvantitu, ale tá nikdy nesmie prevýšiť kvalitu. To si vyžaduje zvyšovať vzdelávanie a povedomie ľudí, aby bol výnimočný alkohol príjemným spoločníkom a nie zlým pánom. Veľmi nevšedné …

Zaujímavá je otázka, ako sa človek stane obchodníkom s alkoholom. Musí študovať obchod? Musí milovať alkohol? Mať naozaj citlivé chuťové bunky a čuch? V prípade spoločnosti Acan ide skôr o kombináciu dobrého oka, buldodžej vytrvalosti, trpezlivosti a pokory a tak trochu dobrodružného ducha, „šmrcnutého“ schopnosťou diplomaticky rokovať. Začiatok príbehu nazvaného Acan Premium Spirits bol však dosť drsný.

Ako fotograf do biznisu prišiel

Bohuš Bottyan

„Môj životný príbeh sa so spoločnosťou ACAN prvý raz preťal asi pred devätnástimi rokmi, a to vskutku netradične,“ hovorí majiteľ Acanu Bohuš Bottyan. „Vtedy som sa celkom úspešne živil ako fotograf a túto firmu vlastnili ľudia, ktorých som považoval za kamarátov. Prišli za mnou s prosbou o pôžičku, lebo i keď sa im vraj veľmi darí, nestíhajú všetko prefinancovávať.“ V dobrej viere im požičal, no na vrátenie čakal márne.
V roku 2000 teda vstúpil do firmy ako spolumajiteľ. Namiesto peňazí sa však dočkal iba poriadne studenej sprchy. „S hrôzou som zistil, že firma je vo veľkých problémoch. Možno keby som bol obchodník a nie fotograf, bolo by mi to jasné už skôr. Bez ohľadu na to, čo by bolo keby, v tom momente som mohol urobiť iba jediné – rozhodnúť sa, či o svoje peniaze prídem alebo niečo vymyslím.“ Skúsenosti s manažovaním firmy mal nulové, o alkoholovom biznise rovnako nič nevedel. Rozhodol sa však zariskovať a skúsiť to.

Pokus, omyl a zbohom

Jedna vec je alkohol si objednávať a vychutnávať a druhá dovážať ho na Slovensko a ďalej distribuovať. Treba komunikovať s úradmi, colnicou, so štátnou správou a množstvom iných inštitúcií. A to sa ešte neurobil žiaden obchod.

„Dostať sa do obrazu vôbec nebolo jednoduché. Učil som sa na vlastných chybách a v neposlednom rade na pokutách,“ otvorene priznáva B. Bottyan. Aj rozlúčka s pôvodnými majiteľmi spoločnosti prebiehala za dramatických okolností. Väčšina ľudí by to možno aj vzdala, možno by mala nutkanie viac ochutnávať dovážaný sortiment, ale Bohuš Bottyan je z iného cesta.

„Vo firme som zostal sám a nastal čas venovať sa jej podľa vlastných predstáv. Čo na tom, že v mojej garáži a po pár kartónoch?! Počas turbulentného roka som sa veľa naučil, takže z kartónov bola postupne jedna paleta, potom niekoľko paliet a dnes sú to kamióny. Samozrejme, už dávno nie som v garáži,“ usmieva sa.

Boom a nadnárodné sily

Acan začínal v roku 1997 najmä s pivom a ginom, v „garážovom období“ tvorila gro biznisu tequila, lebo Európa zažívala tequilový boom. „Na Slovensko sme priniesli kvalitné prémiové destiláty, úspešné značky ako Black Death, Heradurra, El Jimador. Potom pribudol rum Zacapa a vodka Ruský Standard. Objednávky pribúdali, objemy sa zvyšovali, obrat rástol. Všetko sa zdalo na najlepšej ceste a smer, akým sa to potom zvrtlo, sa nedal predpokladať,“ pokračuje v rozprávaní B. Bottyan.

Jednu z destilérií, s ktorou Acan spolupracoval, kúpila nadnárodná spoločnosť a malý importér zo Slovenska o značku prišiel. Bola to rana, ale stále tu ešte boli ďalšie produkty. Ibaže história sa v krátkom čase zopakovala a Acan prišiel o právo obchodovať so značkami, na ktorých vyrástol.

„Mal som pocit, že to je jednoducho koniec. Našťastie to netrvalo dlho a opäť som sa pustil do práce. Vtedy som objavil venezuelský rum Diplomático. Krásny, naozaj kvalitný a v Európe úplne neznámy… Dnes tento objav, ktorý prišiel ako z jasného neba, hodnotím ako veľké šťastie v nešťastí.“

Spájanie síl

Diplomático je v súčasnosti zavedenou značkou, synonymom prémiovej kvality, ktorá sa roky udržiava pod prísnym dohľadom rumových majstrov vo venezuelskom mestečku La Miel. Rum, ktorý nájdete v najlepších baroch, ale aj zastrčených putikách. Lebo je jedinečný.

„Kiežby som sa dnes mohol chváliť tým, že som vedel, že jedného dňa bude Diplomático fenomén. Začiatky práce s ním však boli náročné. Neznáma značka nielen na Slovensku, ale aj vo svete, a na druhej strane iné silné značky s prepracovaným marketingom a obrovskými objemami reklamy. Ale keďže som bol o kvalite Diplomático presvedčený, vsadil som na trpezlivosť a pomaly, ale isto sme budovali imidž značky.“ Budovali? Nie budoval? Bohuš Bottyan zmenil jednotné číslo na množné, lebo spolu s Diplomático do života Acanu vstúpil ďalší muž – takmer diplomat Andrej Slávik.

Absolvent medzinárodných vzťahov na Ekonomickej univerzite v Bratislave sa k prémiovému alkoholu dostal náhodou, ale segment sa mu tak zapáčil, že rozbehol internetový obchod Alko90.sk. Časť sortimentu mal od Acan Premium Spirits. Spolupráca sa postupne prehlbovala a značku Diplomático sa snažil uviesť na slovenský trh už tandem Bottyan-Slávik. Spoločnými silami rozvíjali aj ďalšie prémiové značky – Don Papa, Millonario a mnohé ďalšie.

Segment prémiového alkoholu má svoje čaro, vôňu, mnoho príbehov, ale je aj tvrdý. Bojuje sa doslova o centy. Myslím si, že za to, že sme stále v hre, a to celkom slušne, vďačíme nášmu sebazapreniu a tomu, že sme si zvolili inú cestu ako veľké zahraničné firmy. Namiesto obrovských investícií do reklamy chceme ľudí osloviť iným spôsobom. Našou pridanou hodnotou je rozširovanie vedomostí a povedomia o alkohole. Nechceme ľudí opíjať, chceme pozdvihovať kultivované pitie kvalitných alkoholov s príbehom a naučiť konzumentov, aby si vedeli vychutnať každú kvapku,“ zapája sa do debaty Andrej Slávik.

Objaviť dobrú značku a nevzdať sa pri budovaní jej mena sa vyplatilo. Diplomático vystrelilo Acan Premium Spirits do prvej ligy a dnes jeho tím tvorí 14 ľudí – skladníci, administratívni pracovníci, obchodní zástupcovia a manažment. Mimochodom, pri prepočte na počet obyvateľov patrí Slovensku v predaji rumu Diplomático svetové prvenstvo!

Nové vlny

Rumová vlna, ktorá prišla po vlne tequilovej, má ešte stále veľkú silu, ale zdá sa, že už sa za ňou valí ďalšia – ginová. „Vo svete sa tento alkohol veľmi rozbehol, u nás to však až tak nepozorujeme. Vieme, že slovenský konzument je dosť konzervatívny, možno chvíľu potrvá, kým ginová vlna dorazí až sem, možno medzitým stratí svoju silu,“neodváži sa predikovať budúcnosť A. Slávik a vôbec mu to nevadí. „Pre nás je dôležité pokračovať v smerovaní, ktoré sa nám osvedčilo – budovať fenomén kultivovaného pitia a vyhľadávať nové značky, ktoré vieme zastrešiť v predaji. Jednu už máme aj vyhliadnutú, zatiaľ však neprezradím ktorú.“

Skôr či neskôr určite bude aj vo výkladnej skrini Acanu na adrese, ktorá sa životaznalým Bratislavčanom spája s dobrou náladou, dobrou obsluhou a širokou ponukou kvalitného alkoholu. Lebo na Vysokej 44 mali vždy úroveň.

„Snažíme sa pozdvihnúť kultúru pitia, aby si Slováci vedeli vychutnávať tie správne destiláty. Aby mohli nielen v Acan 44 Premium Spirits objavovať a zažívať nové dimenzie chutí a aby sa spolu s nami preniesli do krajín pôvodu našich značiek, kde prežijú tie pravé nefalšované zážitky prvotriednej kvality,“ pozýva do výnimočného showroomu v centre Bratislavy B. Bottyan. Je to dobrá adresa pre zákazníkov, ale aj barbanov či gastro prevádzky, pretože sa tu dá veľa vidieť, všetko ochutnať a čo je hlavné, veľa sa dozvedieť. „Naším cieľom je pozdvihnúť úroveň kultivovaného pitia na Slovensku, pretože jeho obyvatelia si určite zaslúžia to najlepšie z najlepšieho.“